Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Kaupunki ottaa koko Hämeenpuiston liikenneturvallisuuden suurennuslasin alle – Suunnittelupäällikkö kertoo, millaisia ratkaisuja onnettomuusristeykseen pohditaan

Liikenne soljuu tiistaina aamupäivällä Hämeenpuistossa tavalliseen tapaan, mutta liekö edellispäivän vakava liikenneonnettomuus tuoreena muistissa. Kauppakadun risteyksessä muutama autoilija hiljentää lähes kävelyvauhtiin, vaikka jalankulkijoita ei näy lähimaillakaan. Risteyksen turvallisuus sekä Tampereen suojateiden turvallisuus yleisemminkin nousivat puheenaiheeksi maanantaina iltapäivällä, kun 8-vuotias poika joutui onnettomuuteen ja loukkaantui vakavasti. Ratkaisuksi on ehdotettu ainakin toisen suojatien poistamista, hidastetöyssyä ja liikennevaloja. Suunnittelupäällikkö Ari Vandell Tampereen kaupungilta ei löydä yksinkertaista ratkaisua turmaristeyksen turvallisuuden parantamiseksi. Vaikka toinen suojatie poistettaisiin, jalankulkijat ja pyöräilijät saattaisivat yhä ylittää ajokaistat entisestä paikasta. – Joka paikkaan ei voi kaiteita asentaa esteeksi kaupunkikuvallisista syistä tai tilanahtauden vuoksi, Vandell sanoo. Hänen mukaansa risteyksen läpi kulkevan autoliikenteen takia ei tarvitse asentaa liikennevaloja, mutta jalankulkijoiden vuoksi sitä pitää harkita. – Liikennevalotkaan eivät nollaa riskiä. Ihmiset kävelevät ja autotkin ajavat välillä punaisia päin. Hämeenpuiston eteläpää mietinnässä Hämeenpuiston suojatiet aiotaan joka tapauksessa ottaa tänä syksynä erikoistarkasteluun. Syy ei ole pelkästään maanantain onnettomuus vaan raitiotien kakkosvaiheen työt, jotka lisäävät autoliikennettä Hämeenpuistossa. Myös Hämeenpuiston etelä- ja pohjoispäässä on suojateitä, joissa ei ole liikennevaloja. – Varsinkin eteläpäässä, missä liikennemäärät ovat paljon kovemmat, on kohta, jonka järjestelyjä kovasti mietimme. Koululaiset ovat ratikkatöiden armoilla Hämeenpuiston suojateillä liikkuu paljon koululaisia, sillä puiston kupeessa toimii 900 oppilaan Wivi Lönnin koulu. Apulaisrehtori Pekka Pyykkösen mukaan pienille koululaisille riittää vaaranpaikkoja. Varsinkin raitiotietöiden aiheuttamat muutokset ovat lisänneet riskiä, kun liikennejärjestelyt ja suojateiden paikat ovat muuttuneet, ja liikennevaloja on pois käytöstä. – Metson kohdalta kirkkopuistoon kulkeneen suojatien poistuminen on ollut ongelmallinen, kun vanhemmat oppilaat eivät aina ole malttaneet kiertää kauempaa, vaan ovat loikkineet työmaa-aitojen välistä. Vaikka turvallisesta kulkemisesta puhutaan oppilaille aina lukuvuoden alussa, kantautuu läheltä-piti-tilanteista aika ajoin tietoa Pyykkösen korviin. Yhtenä vaaranpaikkana hän mainitsee liikennevalot Aleksanterin kirkon kohdalla, missä vihreät ovat niin lyhyet, etteivät lapsiryhmät ole ehtiä niiden aikana tien yli. –Liikennejärjestelyjen selkiyttäminen olisi ylipäätään hyväksi. Suojatien poisto voi parantaa turvallisuutta Tampereen kaupunki on juuri käynnistänyt suunnitteluohjeen laadinnan jalankulkijoiden kadunylitysjärjestelyistä. Nykyisten suojateiden turvallisuus arvioidaan osana suunnittelua. Lisäksi samassa yhteydessä mietitään, missä suojateitä ylipäätään tarvitaan ja missä ei. – Turvallisuusasiat käydään läpi. Tämä maanantain tapaus on varmasti yksi esimerkki tässäkin kokonaisuudessa. Vandellin mukaan osa keskustan pienimmistä risteyksistä hitaan liikkumisen alueilla ei välttämättä kaipaisi suojatietä ollenkaan. Tällaisia toteutettuja kohteita on jo ainakin Tuomiokirkonkadun ja Kyttälän kadun liittymäkohta sekä Åkerlundin kadun ja Pinninkadun risteys. – Voi olla hyväkin asia, kun suojatien tuoma turvallisuuden tunne häviää. Tarkkaavaisuus kasvaa. Vandell sanoo, että kaupunki pyrkii koko ajan kehittämään ratkaisuja liikenteen turvallisuuden parantamiseksi. Toisissa paikoissa se on helpompaa kuin toisissa. – Totuus on, että keskustassa on liikennettä ja silloin on riskejä, jos kaikki kulkijat eivät noudata liikennesääntöjä ja ole tarkkaavaisia. Tätä ei varmaan koskaan kokonaan saada pois. Tampereella vuosina 2015–2019 jalankulkijoille ja pyöräilijöille tapahtuneista liikenneonnettomuuksista lähes 90 prosenttia sattui suojatiellä. Useimmin jalankulkijat joutuivat onnettomuuteen Hatanpään valtatiellä (6 kertaa) ja Hämeenkadulla, Satakunnankadulla ja Kalevan puistotiellä (5 kertaa). Pyöräilijöiden turmista eniten sattui Teiskontiellä (13 kertaa), Pispalan valtatiellä (12 kertaa), Aitolahdentiellä (9 kertaa) ja Hatanpään valtatiellä (7 kertaa). Liittymistä pahimpia vuonna 2019 olivat Hatanpään valtatien ja Vuolteenkadun liittymä, Teiskontien ja Kuntokadun liittymä sekä Pispalan valtatien ja Hyhkynkadun liittymä. Suojateiden jalankulkijaonnettomuuksista noin 55 prosenttia sattui keskustan alueella ja polkupyöräonnettomuuksista vajaa neljännes. Useimmiten nopeusrajoitus oli onnettomuuspaikalla 40 km/h tai 50 km/h. Eniten turmia sattui jalankulkijoille joulukuussa ja kello 11–13 välillä sekä aamuisin. Pyöräilijät joutuivat todennäköisimmin onnettomuuteen iltapäivisin kello 15–17.