Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Vintageharrastajat tekivät kalenterin, jossa vanhat autot ja tyylikkäät naiset poseeraavat hyvän tarkoituksen vuoksi: ”Halusimme, että sen voi antaa punastelematta vaikka anopille joululahjaksi”

Poseeraamalla voidaan tehdä hyvää. Särkänniemen edustalla kuvattiin syyskuun alussa viimeinen otos kalenteriin, joka yhdistää menneiden vuosikymmenten naiset ja autot. Nyt kalenteri on painovalmis. Tempauksen takana on paikallinen pin-up- ja vintageharrastajien yhdistys Pin-up Petrols. Se tekee vuosittain seinäkalenterin, jonka tuotot menevät hyväntekeväisyyteen. Ideana on esitellä autoharrastajan vuoden kulkua räntäsateesta kauniisiin kesäpäiviin. Kuvissa esiintyvät 1950–70-lukujen autot ja aikakaudelle ominaiset tyylit. – Pelkkiä autokalentereita on jo. Tämä yhdistää autot ja vintage-stailatut naiset, yhdistyksen puheenjohtaja Laura Pehkonen selittää. Lopputuloksessa ei ole kuitenkaan kyse paljaasta pinnasta. – Tämä ei ole tyttökalenteri siinä mielessä kuin yleensä ajatellaan. Halusimme, että sen voi antaa hyvillä mielin ja punastelematta vaikka anopille joululahjaksi. Tuotot menevät lapsille Pohjimmainen tarkoitus on kerätä rahaa. Kalenteri kootaan nyt neljättä kertaa, ja tällä kertaa tuotot lahjoitetaan vähävaraisia lapsiperheitä auttavalle Hope ry:lle. Lahjoituskohdetta pohdittiin pitkään, mutta tänä vuonna tuntui erityisen tärkeältä, että tuotoilla autetaan suomalaisia, joiden tilanne on voinut olla esimerkiksi lomautusten vuoksi erityisen vaikea. – Monet jäsenistämme ovat lapsiperheiden äitejä, joten lapset ovat meillä lähellä sydäntä. Toissa vuonna lahjoitustuotot menivät veteraaneille. Tuolloin 300 kappaleen myynnistä tuli tuottoa noin 2 900 euroa, Pehkonen muistelee. Saman määrän myymiseen pyritään nytkin. – Ei tässä siis jättimäisistä summista puhuta, mutta ajattelen, että se on tällä jengillä parempi kuin ei mitään, eivätkä avustusjärjestöt ainakaan liikaa apua saa. Pehkonen toivoo, että lahjoituksista olisi jollekin iloa. Hän kertoo kuulleensa, että lapset ja nuoret toivovat järjestöltä perusasioita, kuten ihan tavallisia kesäkenkiä ja vaatteita. – Se herättää. Että joiltakin puuttuu myös niitä ”ihan tavallisia” asioita. Voimaantumista ja tyyliä Pehkosen mukaan moderni pin-up on paljon muuta kuin yleiset mielikuvat antavat ymmärtää. – Se ei ole pelkästään toisintoja vanhoista maalauksista, vaan meille tämä on ennemminkin elämäntapa ja asennekysymys, hän kuvaa. Hänen mukaansa kyse on positiivisuudesta, voimaantumisesta ja siitä, että jokainen saa olla juuri sellainen kuin haluaa. Yhdistyksen jäsenillä vintagetyyli ei jää kuvauspaikalle. Kyse ei ole mistään naamiaisasuista, vaan aidosti vanhasta tyylistä ja elämäntavasta. Moni pukeutuu ja sisustaa vanhaan malliin, ja se näkyy kaikessa kampauksesta musiikkimakuun. Pin-up-kuvilla tarkoitetaan perinteisesti mainoksia ja kalentereita, joiden valokuvissa tai piirroksissa esiintyy vähäpukeisia naisia. Yleinen mielikuva on 50-luvun värikäs kuva pitkäsäärisestä kaunottaresta, mutta nykyään pin-up on myös paljon muuta. Vintage-vaatteet ovat vanhoja, usein 1920–1970-luvuilta peräisin. Termiä käytetään myös esimerkiksi huonekaluista.