Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Kuinka sujuu lentomatka Italiasta Suomeen? Saksassa tulee vastaan epämieluisa yllätys

Sitä luulisi, että Saksassa on tiukka järjestys ja Italiassa löperöä. Ei pidä paikkaansa. Tulin jokin aika sitten Italiasta Suomeen perheeni luo ja pidin vapaaehtoista karanteenia. En Italian koronan vuoksi, vaan koska Saksa ei hoitanut osaansa. Firenzen lentokentällä tulija pysäytetään ovella. Onko sinulla desifiointitodistus? En ollut huomannut oikean olkani takana sijaitsevaa valtavaa telttaa, jonka ulkopuolella on aseistettu vartija. Ammutaankohan karkuun juoksevat? Kahareisin seisova sotilas on tietysti ollut paikalla jo ennen koronaa terroristisäännösten vuoksi, mutta desifiontiteltta yhdessä khakipukuisen aseistetun miehen kanssa on vaikuttuva yhdistelmä. Teltassa odottaa tiukkailmeinen virkailija, joka ohjeistaa astumaan metallinpaljastimen näköisen kaaren sisään. Kaari sumuttaa desifiontiainetta ja sen alla tulee viisi sekuntia. Samalla mies tähtää otsastani ruumiini lämpötilan. Uskallan tuskin hengittää. Saan kouraani pienen muovikortin, joka todistaa minun läpikäyneen prosessin ja sillä pääsen sisään lentoasemalle. Saattajia ei sallita. Ei edes edessäni kulkevalla pikkutytölle. Meillä kaikilla on tietenkin maskit, koska Italiassa se on julkisilla paikoilla oltava. Nyt minulla on sentään käsimatkatavarat. Vielä pari päivää sitten Italia ohjeisti, että maata pitkin vedettävä matkalaukku on sallittu vain ruumassa. Olin valmistautunut tulemaan Suomeen tyhjin käsin. Lattiaan on maalattu ympyrät merkkaamaan etäisyyksiä ja ne etäisyydet pitävät. Joka kulmassa on miespuolista henkilökuntaa, joka ojentaa välittömästä hortoilijaa. Pysy siinä ympyrässä! Eteenpäin, ei kuhnailla. Huh. Onkohan tämä tarpeen. Olen sentään suomalainen, kai minä nyt osaan jonottaa. Lentokoneessa meidät istutetaan harvaan, eikä wc:ssä käyntiä suositella. Italialainen Air-Dolomite ei ole myynyt lentoa edes puolilleen. Evääksi ennen Frankfurtia saamme pullollisen vettä ja yksittäispakatun desifiointiliinan. Aika vaikuttavaa. Ainoa kohta, jossa olemme lähellä toisiamme, on lentokenttäbussi, vaikka sekin on normaalia tyhjempi. Saksaan päästyäni perun kaikki kansallisuuksiin liittyvät ennakkokäsitykset. Suomalaiset eivät osaa jonottaa, eivätkä saksalaiset ole tarkkoja. Lattiaan maalatut etäisyysmerkit ovat silmänlumetta. Koska olen jatkolennolla, en näe kuinka turvatarkastuksen etäisyydet pitävät, mutta ainakin Lufthansan Helsingin koneeseen ryhmittyy lössi isolta osin suomalaisia matkustajia, jotka eivät korvaansa lotkauta lentovirkailijoiden voimattomille ”pyydän, muistakaa etäisyydet” -kuulutuksille. Sivusta näen, kuinka naiset tiskin takana katsovat välillä toisiaan, kun kukaan ei kuuntele. Nyt minä ymmärrän, miksi ne italialaiset liki karjuivat. Ihmiset eivät usko muuta. Kone on loppuunmyyty. Yhtiö saa niin tehdä, kun koneessa on riittävä ilmanvaihto. Siinä me sitten istumme pari tuntia käsivarret limittäin. Jos jossakin kohden saan tartunnan, niin se on sitten tässä. Ilmanvaihdosta huolimatta imettelen, että miten lähekkäin istuminen muuttui vaarattomaksi. Frankfurtin kentällä oli joka toinen penkki poistettu, kuten yhteinen ohje on. Ainoa kohta, jossa se kuuluisa saksalainen järjestys näkyy, on kun poistumme koneesta. Kapteeni luettelee penkkirivit, joista saa nousta. Ihme kyllä tätä käskyä matkustajat noudattavat. Italiassa koronatilanne on pysynyt vakaana. Tartuntoja on noin 300 vuorokaudessa ja ne ovat edelleen pääosin pohjoisessa. Minä asun Keski-Italiassa Toscanassa ja tilanne on hyvä. Esimerkiksi torstaina uusia tartuntoja oli 14. Maakunnassa on yli 3.7 miljoonaa asukasta. Vaikkapa Toscanan maaseudulla tuskin siis sairastuu, niin lentomatka voi olla vaarallinen. Lentoyhtiöltä kun ei voi edes varmistaa miten se on lennon täyttänyt. Kirjoittaja on Italiassa asuva Aamulehden entinen uutispäällikkö.