Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Painonapista syntyi kiivas keskustelu sosiaalisessa mediassa– Autoilijoita ärsyttää, jos nappia painetaan, vaikka ei ole aikomusta odottaa valojen vaihtumista

Suojatien painonapin käyttö aiheuttaa kiivasta keskustelua sosiaalisessa mediassa perjantaina. Autoilijoita esimerkiksi ärsyttää seistä punaisissa valoissa katsomassa tyhjää suojatietä, kun jalankulkija on mennyt jo aikoja sitten. Jos jalankulkija painaa sitä nappia, niin hänen pitäisi myös odottaa sitten se valojen vaihtumista. – Olisiko kauheasti vaadittu että sitä nappia ei paineta, jos ei ole aikomusta odottaa valojen vaihtumista. Sitä näkee todella paljon, että kävellään suojatien eteen, painetaan nappia, katsotaan että ei tule autoja ja kävellään yli. Siinä sitten seuraavat autot pysähtyy turhan takia, sanoo Teemu Pajarinen . Nappiin pitää ylettyä jokaisen Moron liikennetohtori Arto Grönroos teki toissa viikolla päivän hyvän työn ja auttoi lyhytkasvuisia ystäviään Hervannassa ottamalla kuvia heitä vaivaavasta jokapäiväisestä ongelmasta. – Liikennevalojen painonappi on liian korkealla joka paikassa, ja ystäväni eivät ylety painamaan nappia, jotta liikennevalo vaihtuisi jalankulkijoille vihreäksi, kertoo Arto Grönroos. Mikä ratkaisuksi ongelmaan, vanhempi erikoissuunnittelija Pia Tuupanen kaupungilta? – Kuvan mukaisista järjestelyistä, joissa painonappi on asennettu virheellisesti noin ylös, täytyy ilmoittaa liikennevalojen kunnossa pitäjälle tai asiakaspalveluun Palvelukeskus Frenckelliin. Painonapin tulee olla käytettävissä kaikille; sen asennuskorkeus on metri jalankulkutasosta ja se on suunnattava käyttäjän suuntaan. Kaikkia jalankulkijoita askarrut­taa, pääseekö kadun jalkakäytävän yli koskaan, jos ei paina kevyen liikenteen painonappia? – Painonappikotelon ”odota-valo” kertoo, että vihreä on jo tilattu. Joko joku jo painanut nappia tai vihreä tulee liikennevalo-ohjelman kautta automaattisesti ilman napin painamista. Keskusta-alueella päiväaikaan yleensä painonappia ei tarvitse painaa. – Koulujen läheisyydessä päiväaikaan myös vihreä usein tulee joko automaattisesti jokaiseen liikennevalokiertoon tai samansuuntaisen ajoneuvoliikenteen mukana. Auttaako kadun ylitystä, jos painaa nappia monta kertaa? – Malttia kaivataan, sillä jos valo jo palaa, vihreiden vaihtuminen ei nopeudu yhtään, vaikka nappulaa painaisi kuinka monta kertaa tahansa. Vihreä ei tule aiemmin. Onko tapahtunut uudistuksia? – Uutta meillä on CrossCycle-mobiilisovellus, jonka avulla pyöräilijä saa pyydettyä vihreää suojatielle sekä pidennettyä tai aiennettua sitä. Tuleeko palautetta liian lyhyistä vihreistä? – Paljonkin. Suojatien ylitysaika koostuu kahdesta osasta, varsinaisesta vihreästä ajasta ja sitä seuraavasta suoja-ajasta alkavaan ajoneuvojen vihreään. – Yksiosaisella suojatiellä vihreän pituus mitoitetaan niin, että jalankulkija ehtii kulkemaan vihreän aikana kaksi kolmasosaa suojatiestä. Minimivihreä yksiosaisella suojatiellä on kuitenkin vähintään 8 sekuntia. Kaksiosaisella suojatiellä mitoitus tapahtuu niin, että jalankulkija ehtii suojatien ensimmäisen osan, korokkeen ja yhden kolmasosan toisesta suojatiestä vihreän aikana. – Vihreän valon jälkeen tulee vielä suoja-aika ennen kuin autot saavat lähteä liikkeelle. Vihreän valon alussa liikkeelle lähtevä jalankulkija voi siten kävelynopeudella 0,8 m/s eli noin 3 km/h ylittää koko kadun ennen kuin autot saavat lähteä liikkeelle. Tämä nopeus yleensä riittää, sillä esimerkiksi vielä 75-vuotiaiden keskimääräinen kävelynopeus kadunylityksessä on 1,0 m/s eli 3,6 km/h (20–40-vuotiailla vastaava nopeus on 1,5 m/s eli 5,4 km/h). Mikä on vilkkuva vihreä? – Jalankulkijaopastimessa voidaan näyttää vilkkuvaa vihreää valoa kiinteän vihreän valon jälkeen. Vilkkuva vihreä valo antaa jalankulkijalle ennakkotiedon hetken kuluttua syttyvästä punaisesta valosta. Vilkkuva vihreä valo on osa jalankulkijoiden ja autojen vihreiden valojen välissä olevaa turvallisuus- eli suoja-aikaa. – Ripeät jalankulkijat (kävelynopeus 1.8–2.0 m/s) kuten myös polkupyöräilijät ehtivät ylittää kadun vaikka lähtisivät liikkeelle vielä vilkkuvan vihreän aikana. Hitaammille jalankulkijoille vilkkuva vihreä valo osoittaa, ettei enää kannata lähteä kadunylitykseen. Ttästä on tullut kiitosta varsinkin iäkkäiltä jalankulkijoilta. – Pitkillä suojateillä vihreän valon alussa katua ylittämään lähtenyt jalankulkija pääsee kiinteän vihreän ja sitä seuraavan vilkkuvan vihreän aikana koko kadun ylitse. Ilman vilkkuvihreää jalankulkija ehtii vihreän aikana ylittää samalla nopeudella vain 2/3 kadun leveydestä. Tampereella jalankulkijan vilkkuvihreä otettiin käyttöön ensimmäiseksi Hämeenkadun liittymissä 2001.