Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

Lukijassa heräsi huoli, kun Tays haluaa vähentää paperisien lausuntojen lähettämistä – ”Suurelle osalle tällä hetkellä turha toimenpide”

Aamulehteen tulleen lukijan vinkin mukaan Tays olisi luopumassa paperisten epikriisien lähettämisestä potilaille kotiin. Epikriisi on hoitojakson päätyttyä potilaalle lähetettävä loppulausunto. Lukija oli ikäihmisten omaisena tilanteesta huolissaan. Onko huoleen syytä? Pirkanmaan sairaanhoitopiirin tietohallintojohtaja Antti Jokela kertoo, että paperisten epikriisien lähettämistä pyritään vähentämään. Samalla hän kuitenkin vakuuttaa, että jokainen paperisen epikriisin haluava sen jatkossakin saa. – Tällä hetkellä niitä lähetetään myös heille, jotka eivät sitä edes haluaisi. Pyrimme suosimaan ja markkinoimaan sitä, että kansallinen, sähköinen Omakanta on hyvä ratkaisu, Jokela kuvailee. Jokelan mukaan paperisten epikriisien ja muun paperisen viestinnän lopettamista ei suunnitella, mutta sen minimointia kyllä. – Tiedot menevät joka tapauksessa Omakantaan, joten paperin lähettäminen kirjeellä kotiin on suurelle osalle tällä hetkellä turha toimenpide. Siitä aiheutuu kustannuksia, jotka veronmaksajat yhdessä maksavat, Jokela sanoo. Kotiin tulleiden paperisten epikriisien säilyttämisessä ja hävittämisessä on myös oma vaivansa, jotta tietoturva säilyy. Miten potilaan pitää toimia, jos haluaa paperisen epikriisin? – Varminta on sanoa siitä. Tällä hetkellä on niin, että tietojärjestelmään tulee merkitä niille, jotka eivät halua paperista, ja enemmistö sen saa. Varmaan se jossain vaiheessa muuttuu niin, että merkintä tulee heille, jotka paperisen haluavat. Joka tapauksessa prosessi hoidetaan niin, että ne, jotka paperisen haluavat, sen kyllä saavat, Jokela vastaa. Jokelan mukaan Taysin oma sähköinen palvelu OmaTays on kasvattanut nopeasti suosiotaan. Viime viikolla kirjautuneita käyttäjiä oli noin 26 000. OmaTays-palvelussa voi muun muassa tarkistaa omat ajanvarauksensa, täyttää hoitoon liittyviä kyselyitä ja sieltä pääsee myös Omakantaan katsomaan hoitotietojaan.