Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Alennusmyynnit ovat kestäneet jo poikkeuksellisen pitkään – Tamperelaisessa urheiluliikkeessä yllättävä ilmiö: ”He haluavat panostaa itseensä”

Alennusmyynnit ovat tänä vuonna jatkuneet vaate- ja urheilukaupoissa tavallista pidempään. Kun perinteisesti kesän alennusmyynnit ovat alkaneet juhannuksen tienoilla, tänä vuonna jotkut kaupat ovat aloittaneet jo toukokuun lopussa. Koronaviruksen aiheuttamien rajoitusten vuoksi kauppa ei käynyt, ja paljon kevään mallistoa jäi varastoon. Nyt siitä on hankkiuduttava eroon, jotta saadaan tehtyä tilaa syksyn tuotteille. Vaikka alennusmyyntien alkuryntäys on ohi, riittää Koskikeskuksen ja Ratinan edustajien mukaan silti asiakkaita. Alennusmyyntien ajankohdat ovat liikekohtaisia, mutta esimerkiksi Koskikeskus aloitti niiden mainostamisen aikaisemmin kuin ennen. Ratinassa alennuksia sen sijaan ruvettiin markkinoimaan juhannusviikolla. – Tilanne on normalisoitumassa isossa osassa liikkeitä. Toki eri toimialojen liikkeissä ja se tapahtuu eri aikaan, mutta yleisellä tasolla tilanne vaikuttaa lupaavalta, ellei uusia vastoinkäymisiä tule, sanoo Koskikeskuksen liiketoimintajohtaja Mari Laaksonen . Jarna Vahlsten on tullut Koskikeskuksen Intersportiin etsimään syntymäpäivälahjaa miehelleen työpäivän ohessa. Alennusmyynneissä hän on käynyt kesän aikana useamminkin, vaikkakaan ei ole ostanut paljoa. Koronarajoitusten jäljiltä on myös jäänyt tunne, että kotimaisia kauppoja pitäisi tukea. – On tullut esimerkiksi käytyä enemmän kahvilla pienten yrittäjien paikoissa. Ei niin haittaa, että kahvi maksaa euron enemmän, kun tietää, että kyseessä on pienyrittäjän liike, hän sanoo. Asiakkaat haluavat pitää itsestään huolta Koskikeskuksen Intersport aloitti alennusmyyntinsä samoihin aikoihin kuin edellisinäkin vuosina. Kesän alennusmyynnit pyritään saamaan päätökseensä kuun loppuun mennessä. Asiakasmäärät ovat tänä keväänä olleet hieman totuttua pienempiä. Kauppias Risto Niklas-Salmisen mukaan tuotteita on silti saatu myytyä jopa paremmin kuin ennen. – Asiakkaat ovat selvästi ostaneet kalliimpia tuotteita kuin ennen. Koronakriisistä johtuen ihmiset eivät matkustele ja haluavat panostaa itseensä. He haluavat pitää itsestään huolta. Niklas-Salmisen mukaan varsinkin maalis- ja huhtikuu olivat Koskikeskuksen Intersportin kannalta pahimmat. Silloin myynti romahti jopa 50 prosenttia. Kesäkuu sen sijaan oli myynnin puolesta jo erittäin hyvä ja heinäkuusta on tulossa samanlainen – Nyt on vain tärkeää, että saamme hankittua kuluttajille tämän syksyn tavaraa. Tehtaat olivat suljettuna keväällä, joten tässä on riski, että jotkut tuotteet jäävät saamatta. Menetetty myynti korvautuu Kuluttajien tulot ja odotukset vaikuttavat nopeammin muotikauppaan kuin urheilukauppaan. Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää arvioi, että kaupat ovat tällä hetkellä menettäneet myynnissä yhteensä 416 miljoonaa euroa. Kesäkuussakin jäätiin hieman miinukselle edellisvuoteen verrattuna. – Alennusmyynneissä on jouduttu myymään tuotteita pienellä katteella, jotta varastot päästään tyhjentämään. Muotikauppa ja varsinkin miestenvaatteet ovat olleet tässä tilanteessa se suurin häviäjä. Miehillä on taipumus pihistää vaatteiden ostamisesta ensimmäisenä. Kankaanpää vertaa koronan kaupoille aiheuttamaa tilannetta 1990-luvun lamaan. Silloin menetettiin noin kolmasosa koko vaatekaupasta. Lama loi patoutunutta kysyntää ja kun nousukausi alkoi, ihmiset alkoivat taas kuluttaa rahaa vaatteisiin. Hänen mielestään toipumisen merkkejä on nytkin, mutta ajankohta on vielä kysymysmerkki. – Vaikka menetettyä myyntiä ei siis saataisi näillä alennusmyynneillä takaisin, ei ole mitään merkkejä siitä, että koronakriisi jäisi vain tähän. Kyllä menetetty myynti jollain korvautuu.