Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Tunnin juna Tampereelta Helsinkiin on ykköshanke – Pääradan vaikuttavuus on omaa luokkaansa

Antti Rinteen (sd.) hallitus on ilmaissut edistävänsä nopeita ratayhteyksiä. Vielä ei kuitenkaan ole päätetty, priorisoidaanko Tampereen vai Turun tunnin junaa Helsinkiin vai kenties Helsingistä itään suuntautuvaa rataa. Ratahankkeita kannattava tamperelainen liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd.) on toppuutellut nopeiden junayhteyksien rakentamiseen liittyvää optimismia. Marinin sanoi Helsingin Sanomille , että nopeiden yhteyksien rakentaminen lähivuosina ei ole realismia. Marinin mukaan ensin pitää suunnitella ja varmistaa rahoitus ennen kuin voidaan rakentaa, sillä kolmen radan rakentamisessa on kyse noin 10 miljardin euron hankkeesta, joiden pelkkä suunnittelu maksaa 350 miljoonaa euroa. Harva kai on kuvitellutkaan, että konkreettiset rakennustyöt alkaisivat lähivuosina. Hankkeiden nopea edistäminen on silti tärkeää ja edellyttää rahan lisäksi voimakasta tahtoa ja päämäärätietoisuutta, ehkä vähän optimismiakin. Marinin mukaan EU:lta voidaan saada rahaa ratahankkeiden suunnitteluun jopa 50 prosenttia ja toteuttamiseen enimmillään 20 prosenttia. EU:lta ei kuitenkaan voi saada rahaa ennen kuin koko rahoitus on varmistettu. Ministeriön onkin nyt tehtävä nopeasti uskottava suunnitelma hankkeiden toteuttamiseksi. Erityisen tärkeää on hankkeista merkittävimmän eli Tampereelta Helsinkiin kulkevan tunnin junan edistäminen. Hallituksen olisi pian syytä päättää priorisoida päärataa, vaikka Turun tunnin junan suunnittelu on viime hallituksen myöntämän 40 miljoonan euron rahan vuoksi pisimmällä. Turku lobbaa tietysti omaa yhteyttään aktiivisesti. Pääradan vaikuttavuus on omaa luokkaansa. Helsingin ja Tampereen välillä matkustajien määrä oli viime vuonna noin 4,5 miljoonaa, kun Turun-radalla matkustajia oli noin 1,5 miljoonaa . Päärata on myös merkittävä tavaraliikenteen kulkuväylä. Tampereen kautta kuljetaan paitsi pohjoiseen, myös Poriin ja Jyväskylään. Pääradalla on jo akuuttejakin ongelmia, mistä kertovat toistuvat junien myöhästelyt. Päärata on ahdas ja nykyisellään riittämätön. Positiivista on, että jo hallituksen lisätalousarviossa esitettiin 11 miljoonaa euroa nykyisen pääradan kehittämisen suunnitteluun. Suunnitelmissa ovat lisäraiteet Jokelan ja Riihimäen sekä Riihimäen ja Tampereen välille sekä ohituspaikat Riihimäen ja Tampereen välille.