Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Yrityskauppojen kilpailuvaikutukset arvioitava tarkasti

Yksityinen terveydenhuoltoala on trimmannut itsensä kustannustehokkaaksi. Kilpailuasemia on pyritty parantamaan yritysostoilla, ja toimialalle on muodostunut muutama todella suuri yhtiö. Niiden katveessa toimii edelleen satoja pieniä yrityksiä. Viime vuoden marraskuussa tiedotettiin merkittävästä peliliikkeestä, kun Mehiläinen kertoi tehneensä julkisen ostotarjouksen Pihlajalinnasta. Ostaja tarjoutui ostamaan kilpailijansa hyvällä hinnalla. Pihlajalinnasta luvattiin maksaa 16 euroa osakkeelta. Hinta oli 46 prosenttia kovempi kuin tarjousta edeltäneenä päivänä Helsingin pörssissä noteerattu Pihlajalinnan osakkeen hinta. Oli selvää , että yrityskauppa menee kilpailu- ja kuluttajaviraston tarkasteluun. Virasto on kuullut kilpailijoita, asiakkaita ja tavarantoimittajia, ja tullut johtopäätökseen, että selvitystyötä on syytä jatkaa ( AL 13.3.). Virasto totesi, että yrityskauppa saattaa aiheuttaa haitallisia vaikutuksia terveyspalveluiden markkinoiden kilpailulle. Virasto viittaa yhdistyvän yrityksen kokoon. Pihlajalinnan ja Mehiläisen yhteenlaskettu markkinaosuus liikevaihdolla laskettuna sosiaali- ja terveyspalveluissa on noin seitsemän prosenttia. Yksityisesti tuotetuissa sote-palveluissa osuus on merkittävästi suurempi, noin 23 prosenttia. Yhdistymistä yhtiöt ovat perustelleet muun muassa kyvyllä hoitaa ulkoistuksia ja auttaa sotekustannuspaineissa kamppailevaa julkista sektoria. Tärkeä peruste, mutta se tuskin virastolle riittää. Virasto joutuu puntaroimaan kilpailun vähenemisen ja valinnanvapauden kaventumisen vaikutuksia. Tehtävä on vaativa. Hyvin mahdollista on, että Pihlajalinna-kauppaan liitetään reunaehtoja. Yhtiö voi joutua myymään osiaan siellä, missä alueellisen markkinaosuuden arvioidaan olevan liian suuri. Harvoin yrityskaupat torpataan, mutta hiljattain sekin nähtiin. Kilpailuvirasto kantoi huolta päivittäistavarakaupan tukkuliiketoiminnasta. Virasto esitti viime marraskuussa, että Kesko ei saa ostaa Heinon Tukkua. Markkinaoikeus asettui helmikuussa samalle kannalle. Kilpailuviraston tehtävänä on huolehtia siitä, että markkinoilla kilpailu säilyy. Pihlajalinna ja Mehiläinen saavat olla varpaillaan ja odottaa, onko linja yrityskauppoihin kiristynyt.