Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Tampere lisäsi viisi lähijuna-asemaa – Kaavaan merkitään yhteensä 14 junaseisaketta, mutta kaikkien toteutuminen ei ole mahdollista

Tampereen kantakaupungin yleiskaavaan merkitään kaikkiaan 14 lähijunaseisaketta. Kaupunginhallitus päätti näin huolimatta siitä, että Väylävirasto oli kuudesta asemasta eri mieltä. Väylävirasto esitti päivitettävästä yleiskaavasta poistettaviksi asemat, jotka osoittautuivat viime vuonna kaupungin teettämässä selvityksessä ratateknisesti toteuttamiskelvottomiksi. Yleiskaavasta olisi pitänyt Väyläviraston mukaan poistaa lähijuna-aseman merkintä Kalkunvuoren, Mediapoliksen, Santalahden, Amurin, Ranta-Tampellan ja Vuohenojan kohdalta. Kaupunginhallitus sai maanantaina eteensä esityksen, jossa nämä kuusi asemaa olisi poistettu. Pormestari Lauri Lyly (sd.) ehdotti lisäpontta, jonka mukaan näiden kuuden seisakkeen ratatekninen, liikenteellinen ja taloudellinen toteuttamiskelpoisuus tulee tutkia osana seudullista järjestelmää. Sdp:n Pekka Salmi kannatti pontta. Kaupunginhallitus hyväksyi asemien jättämisen yleiskaavaan. Yleiskaavassa halutaan edelleen pitää myös Tesoma, Hiedanranta ja Lakalaiva. Yleiskaavaan lisätään niin ikään ratateknisesti mahdolliset Kalkku, Rantaperkiö, Messukylä, Hankkio ja Vehmainen. Mobiilikäyttäjä: klikkaa alla olevaa kuvaa, niin pääset vierittämään sitä sivuttaissuunnassa. Lähijunaliikenteen toteuttamisesta Tampereen kaupunkiseudulla vastaa liikenne- ja viestintäministeriö. Kaupunki suunnittelee ja toteuttaa jalankulku- ja muut yhteydet seisakkeille. Tesoma pisimmällä Tesoman seisakkeen suunnittelu on pisimmällä, mutta valtion lopullinen rahoituspäätös puuttuu vielä. – Valtiolla on sinänsä valmius lähteä toteuttamaan seisaketta, mutta käsitykseni mukaan vielä varmistetaan rahoitusmomentti, josta määrärahat kohdennetaan asianmukaisesti, kertoo Tampereen kaupungin rakennuttamisjohtaja Milko Tietäväinen . Kaupunki rakentaa tulevan seisakkeen lähellä parhaillaan alikulkua. – Siltamonttu kaivetaan rautatieliikenteen juhannuskatkon aikaan auki ja alikulku nostetaan paikalleen, kertoo rakennuttajainsinööri Anne Ravaska Tampereen kaupungilta. Yhdyskuntalautakunta päättää kantakaupungin yleiskaavan ehdotuksen asettamisesta nähtäville. Sen luonnos oli nähtävillä helmi-maaliskuussa. Siitä jätettiin 22 mielipidettä ja 19 lausuntoa. Mistä kysymys? Lakalaivaan voisi tulla kaukoliikenneasema Mitä tarkoittaa käytännön työn kannalta, että lähijuna-asemia on näin paljon Tampereen kantakaupungin yleiskaavassa mukana, yleiskaavapäällikkö Pia Hastio? – Kun tehdään asemakaavaa tai jotain muuta yleiskaavaa tarkempaa suunnittelua, täytyy kyseessä olevalla alueella varautua lähijuna-aseman mahtumiseen sinne. Tesomalla merkintä on jo otettu asemavarauksena huomioon radanläheistä rakentamista kaavoitettaessa. Onko muita paikkoja tulossa lähiaikoina Tesoman lailla tarkasteluun? – Seuraava aika kiinnostava asemanseutu on Lakalaiva. Nyt pohditaan, mitä kautta raitiotie kulkisi Pirkkalaan. Yksi vaihtoehto on, että se menisi Ilmailunkadun kautta ja se kytkeytyisi Lakalaivan kaukoliikenteenasemaan. – Lakalaiva liittyy myös siihen, onko Tampere–Helsinki-välin nopeita junia pohdittaessa Tampereella tarvetta tulevaisuudessa toiselle kaukoliikenteen asemalle, joka helpottaisi päärautatieaseman ruuhkaisuutta ja matkustajien pääsyä asemalle nykyistä helpommin koko kaupunkiseutualueelta. Esimerkiksi Turussa on jo kaksi asemaa Kupittaan tultua mukaan. Pitkään puheissa ja suunnitelmissa olleet asiat alkavat kristallisoitua lähitulevaisuuden asioiksi kuten Lakalaiva? – Tämä on pitkällistä. Esimerkiksi Itäinen ohikulkutie oli vuonna 1972 yleiskaavassa eli siinä varauduttiin sen tuloon. Meni 20 vuotta ennen kuin siellä pääsi autolla liikkumaan.