Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Autoteollisuuden turvatyynyihin liittyvä maailmanlaajuinen ongelma ehkä ratkaistiin Suomessa: ”Oivalsin heti, miten ongelma olisi ratkaistavissa”

Japanilainen Takata meni konkurssiin, kun sen valmistamissa laitteissa oleva turvatyynyn laukaiseva kaasunkehitinyksikkö saattoi räjähtää liian voimakkaasti, jolloin se lennätti metallikappaleita ympärilleen. Räjähdykset johtuivat turvatyynyjen kaasun tuottamiseen käytetyn ammoniumnitraatin ominaisuuksien muuttumisesta vuosien mittaan, kun autoilla ajettiin lämpimässä ilmastossa. Yksistään Yhdysvalloissa on raportoitu noin kaksikymmentä kuolemantapausta ja satoja loukkaantumisia. Maailmanlaajuisesti autovalmistajat ovat kutsuneet tähän mennessä jo yli 100 miljoonaa autoa korjattavaksi – ja kutsujen määrä tulee kasvamaan. Nyt maailmanlaajuiseen ongelmaan on olemassa ratkaisu, joskin Takatan kannalta liian myöhään. – Asia tuli minun tietooni lehdistön kautta, katsoin itsekin hieman myöhässä näitä ongelmia, mutta oivalsin heti, miten ne olisi ratkaistavissa, kertoo Jyväskylän ammattikorkeakoulun projekti-insinööri, FT Mauno Harju . Ratkaisussa ammoniumnitraattia valmistetaan niin, että turvatyynyjen kaasuntuottamiseen käytetyn ammoniumnitraatin räjähdysvoima pysyy vakiona ja on ennustettavissa lämpötilan vaihteluista riippumatta. Tämä ratkaisu on saanut jo suomalaisen patentin ANST™-nimellä. Lisäksi JAMK on jättänyt PCT-hakemuksen kansainvälistä patentointia varten. Patentin haltijana on Jyväskylän ammattikorkeakoulu ja keksijänä teknologiayksikön Mauno Harju. Turvatyynyongelmien takia myös Suomessa on tehty autojen takaisinkutsuja, mutta Harju itse ei ole kovin huolissaan suomalaisista autoista. – Suomessa ilmasto pelastaa tältä ongelmalta. Kun katsoo kartalta raportteja, niin näkee missä näitä räjähdyksiä on sattunut. Kyllä ne ovat sellaisia alueita kuin Florida, jossa autoa lämpenee päivällä voimakkaasti ja sitten sitä jäähdytään voimakkaasti, kertoo Harju. – Turvatyynyjen laukaisujärjestelmä tarvitsee hallitun räjähdyksen, joka on riittävän voimakas täyttääkseen tyynyn kaasulla, mutta ei niin voimakas, että siitä olisi vaaraa auton matkustajille, sanoo Harju. Juuri tämän ongelman Harju ja JAMK ovat ratkaisseet. Nyt haetaan markkinoita Nyt JAMK, joka on osakeyhtiö, pyrkii etsii teollisia kumppaneita hyödyntämään keksintöä. Harju korostaa, että JAMK ei aio itse valmistaa tuotetta, vaan haluaa lisensioida oikeuksia. Harjun mukaan JAMKin ratkaisulla halutaan osoittaa, että ammoniumnitraattia voidaan edelleen käyttää turvatyynyissä ja ammoniumnitraatti on esimerkiksi paljon käytettyä natriumatsidia puhtaampi ja turvallisempi ratkaisu. – Meidän kehittämämme ANST™ on myrkytön, helppo kierrättää, halpa ja helposti saatavissa, sanoo Mauno Harju. JAMK on ollut yhteyksissä turvatyynyjen valmistajiin ja vastaanotto on ollut myönteistä, mutta Harju, myöntää, että on kuitenkin iso työ saada patentoitua ratkaisua kaupallistettua järkevästi. Hanke toteutettiin Tekesin TUTL-rahoitusohjelman osarahoittama.