Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tulospalvelu Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Tampere ei täytä valtion kanssa tekemäänsä sopimusta harrasteilmailijoille

Tampereen harrasteilmailussa on näytelty viimeiset viisi vuotta erikoista näytelmää Teiskon lentokentällä – tai ilmailun osalta ei enää Teiskossa, vaan lähinnä Jämijärvellä. Kun Pirkkalan uusi lentokenttä otettiin käyttöön ja valtion hallintaoikeus Härmälän lentokenttään lakkasi, kaupunki ja valtio sopivat huhtikuussa 1977, että Tampere järjestää kustannuksellaan harrasteilmailua varten muun sopivan lentopaikan kaupungin läheisyydestä. Tuon sopimuksen allekirjoittamisesta tuli kaksi päivää sitten kuluneeksi 42 vuotta. Uusi harrasteilmailukenttä rakennettiin Teiskon Kaanaasen, ja Tampereen ilmailuyhdistys TIY toimi kentän ylläpitäjänä viranomaisvastuulla syksyyn 2014 saakka. Yhdistyksellä oli hallussaan ilmailutoimintaan tarvittava ympäristölupa, kentän pitolupa ja ilmatilalupa. Kun Teiskossa oli ilmailijoiden lisäksi muitakin toimijoita, muun muassa moottoriurheiluseuroja, kaupunki ehdotti 2010-luvun alussa, että perustetaan silloisille toimijoille yhteinen yhdistys kaupungin suuntaan. Siitä tuli Teiskon ilmailu- ja moottoriurheilukeskus ry eli Timoke. Mukana olivat TamUA, LemUA, Kaanaan kyläyhdistys, Kaanaa karting, TamMC ja TIY. Yhdistyksen kokoajana oli silloinen Tampereen maanhankintapäällikkö, nykyinen Pirkkalan elinkeino- ja hankejohtaja Ahti Laakso . Häntä oli pyydetty myös Timokkeen puheenjohtajaksi, mutta lopullisessa äänestyksessä paikan vei äänin 8–5 tamperelainen yrittäjä-poliitikko Mikko Leppälahti . Laakso nousi ylös ja erosi kahden lempääläläisedustajan kanssa kokonaan Timokkeesta. Laakso perusti nopeasti uuden yhdistyksen, Tampereen vauhtipuisto ry:n ja kaupungin kiinteistötoimi lähti valmistelemaan Teiskon toiminnasta uutta kilpailutusta niin sanotulla neuvottelumenettelyllä. Kuinka ollakaan – Vauhtipuisto voitti toiminnan Timokkeen ja Normiradan nenän edestä. Pisteytyksestä tehty valitus ei johtanut muutoksiin Markkinaoikeudessa, Laakso vaihdatti pääportin lukot ja käski TIY:n keräämään kamppeensa ja lähtemään Teiskosta. Niin ilmailijat tekivätkin, veivät kerosiinisäiliötkin mukanaan ja ryhtyivät purjelentämään Jämillä. Arvokkaasta ympäristöluvastaan TIY ei ollut valmis luopumaan kaupungin vaatimuksista huolimatta. Kiinteistötoimi haki ja sai oman ympäristöluvan, mutta kahden ympäristöluvan päällekkäisyyden takia päätökseen haetaan nyt valituslupaa KHO:een. Surkuhupaisinta asiassa on, että kaupunki on kustantanut Teiskoon 1,6 miljoonan asvalttikentän ja hulevesijärjestelmän, maksaa 75 000 euroa vuodessa Vauhtipuistolle ja jatkoi Laakson lupaa vuoteen 2024. Ja mikään ei toimi – ei ainakaan harrasteilmailu.