Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Lento-opiskelija kuoli turmassa Tampere-Pirkkalan lentokentällä viime kesänä – Otkes: Nykyinen ultrakevytlentokoulutus ei takaa riittäviä valmiuksia turvalliseen lentoharrastukseen

Ultrakevytlentokoulutuksen on annettava nykyistä paremmat valmiudet turvalliseen lentoharrastukseen, katsoo Onnettomuustutkintakeskus (Otkes). Koulutuksessa käytetään yleisesti Suomen Ilmailuliiton julkaisemaa ja Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin hyväksymää koulutusohjelmaa. Vaikka koulutusohjelma on velvoittava, käytännön toteutuksessa on eroja koulutusorganisaatioiden välillä, sanoo tiedotteessa Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja, professori Veli-Pekka Nurmi . Koulutusta annetaan lentokerhoissa eri puolilla Suomea. Harrasteilmailun parissa toimivilta tahoilta edellytetään Nurmen mukaan käytännössä paljon omavalvontaa. –  Nykyinen ultrakevytlentokoulutus ei yksinkertaisesti takaa riittäviä valmiuksia turvalliseen lentoharrastukseen, sanoo tutkinnanjohtaja Janne Kotiranta tiedotteessa. Kansalliset koulutusvaatimukset eivät Otkesin mukaan ole ajan tasalla, sillä ultrakevytkoneiden rakenne ja lentonopeus ovat kehittyneet 2000-luvulla huomattavasti. Lento-opiskelija kuoli Tampere-Pirkkalassa Kannanoton taustalla ovat viimevuotiset Tampere-Pirkkalan ja Euran ultrakevyiden lentokoneiden onnettomuudet, , joiden tutkinnat Otkes on nyt saanut valmiiksi. Tampere-Pirkkalassa 31. heinäkuuta 2019 tapahtuneessa onnettomuudessa lento-oppilaan oli tarkoitus lähteä noin puoli tuntia kestävälle yksinlennolle. Nousussa kone sakkasi ja syöksyi jyrkässä kulmassa maahan siivelleen heti lentoon noustuaan. Kyseessä oli opetustilanne. Kone tuhoutui osuessaan maahan. Lento-oppilas kuoli onnettomuudessa. Onnettomuustutkinnan mukaan ilma-aluksen hallinnan menetyksen aiheutti luultavasti sivuperäsinpolkimien virheellinen käyttö. – Jos meidän julkaisemaamme kuvaa ohjaamosta katsoo, näkee selvästi, että kaksoisohjainten sivuperäsinpolkimet ovat huomattavan lähellä toisiaan ja erehtyminen mahdollista – varsinkin, jos ollaan yksinlennolla, jolloin viereiset polkimet eivät ole käytössä, sanoo tutkinnanjohtaja Janne Kotiranta Otkesin tiedotteessa. Toinen onnettomuus tapahtui syyskuussa Euran lentopaikalla. Lento-oppilas sai lieviä vammoja, kun kone putosi epäonnistuneen laskeutumisen yhteydessä metsään. Lento-oppilaalla oli takanaan pitkä koulutuspäivä. Onnettomuuksien seurauksena Otkes suosittaa Traficomille muun muassa pitkien koulutuspäivien rajoittamista. Otkesin mukaan myös työnjakoa harrasteilmailun turvallisuustyössä olisi selkeytettävä.