Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Hurja idea: Läpinäkyvä putki kävelysillan tilalle satamassa Tampereella – "Voisi ihailla kaloja ja laivojen pohjia”

Miksi ei korvattaisi Mustaanlahteen keskelle satamaa suunniteltua kävelysiltaa vedenalaisella ja läpinäkyvällä kävelyputkella? Hurjan idean esittävät satamapäällikkö Matti Joki ja yhdyskuntalautakunnan varapuheenjohtaja Ilpo Sirniö (sd.) pohtiessaan sataman pelastamista. Särkäniemen yleissuunnitelmassa satama-altaan puolivälistä menee yli leveä ja matala kävelysilta satamamakasiinin länsipään kohdalla. – Silta tulisi pahalle paikkaa ja tuhoaisi vanhan perinteisen sataman. Sillan ali mahtuisi enää vain pikkuveneillä, vaikka veneiden koko on koko ajan kasvanut. Myös moni laiva menettäisi laituripaikan sillan takia, Matti Joki toteaa. Joki ja Sirniö ihmettelevät, miksi satama halutaan jakaa kahtia sillalla. – Hassua ajatella, että toimiva ja kehittyvä satama haluttaisiin jakaa kahtia, Sirniö toteaa. Hänen mukaansa sillan tilalle pitää harkita muitakin vaihtoehtoja. Hän aikoo tuoda ne keskusteluun yhdyskuntalautakunnassa. Tunnelipääkaupungiksi Joen ja Sirniön putki-idea syntyi vaihtoehtoja pohtiessa. – Tampere voisi julistautua myös Suomen tunnelipääkaupungiksi. Meillä on valtavasti tunneleita esimerkiksi Taysin ja tehtaiden alla sekä tietysti Rantatunneli. Satama-altaan pohjassa kulkevasta läpinäkyvästä kävelytunnelista näkisi ainakin laivojen ja ohikulkevien veneiden pohjia ja kaloja. Se olisi itsessään matkailunähtävyys, Sirniö toteaa. Putken halkaisija olisi noin kolme metriä. – Se voisi olla käytössä myös talvella valaistuna. Se näkyisi hienosti Näsinneulasta, Joki innostuu. Joen ja Sirniön mukaan kävelysillan hinnaksi on arvioitu 2,5 miljoonaa euroa. He uskovat putken syntyvän samalla hinnalla. – Sinne menisi maan pinnalta portaat ja hissi esteettömyyden varmistamiseksi, he toteavat. Miehet ovat jo tutkineet veden syvyyksiä. Aiotun sillan kohdalla vettä on noin viisi metriä. – Jo se riittää hyvin, ja vähän olisi erittäin helppo ruopata, jos putkea halutaan hieman upottaa. Laivojen ja veneiden syväykset ovat enimmillään täällä 90 sentistä 1,7 metriin, Joki sanoo. Laituri olisi halvin Joki sanoo, että kaikkein halvimmalla satama muuttuisi entistä viihtyisämmäksi ja mukavaksi reitiksi keskustan ja Särkänniemen välillä, jos koko peräpoukamaa ja Särkänniemen puoleista rantaa saisi kiertämään kolme metriä leveän laiturikäytävän. – Samalla saataisiin veneille ja laivoille lisää sivupaikkoja. Tämän toteuttaisi noin 200 000–300 000 eurolla. Joki sanoo, että siltavaihtoehdon toteutuessa satama pitäisi siirtää Santalahteen, joka on liian kaukana. Uuden sataman rakentaminen maksaisi laitteineen kaikkineen 5–10 miljoonaa euroa. – Kääntösilta ei toimisi väkimäärän takia, ja sekin veisi venepaikkoja. Jos halutaan suora jalankulkuyhteys, pitää vedenalainen putki tutkia vaihtoehtona, Joki ja Sirniö sanovat.