Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Finnair ja varustamot ovat vaikeuksissa, mutta Suomelle tärkeiden reittien on toimittava

Korona-aika on muistuttanut, että käytännössä Suomi on saari. Tänne pääsee maita pitkin pohjoisesta ja idästä, mutta liikennettä on rajoitettu. Maarajojemme yli liikkuu käytännössä vain työmatkaliikennettä ja tavarakuljetuksia. Vapaa-ajan matkustamista ulkomaille ei suositella. Suomen matkustusrajoitukset ja karanteenimääräykset ovatkin Euroopan tiukimpia. Yleinen riskimaan luokituksen taso Euroopassa on 50 koronatapausta sataatuhatta asukasta kohden. Suomessa luku on 25. Matkustajamäärät ulkomaille ovat laskeneet kesän noususta taas matalalle tasolle. Helsinki-Vantaan lentokentän läpi kulkee päivittäin vain kymmenesosa normaaliaikojen matkustajamäärästä. Tallink Siljan viestintäjohtaja Marika Nöjd sanoikin Aamulehdessä 1. lokakuuta: – Suuri yleisö on peloteltu koronalla, pakkokaranteenilla, omaehtoisella karanteenilla tai ylipäätään matkustushäpeällä. Vaikka matkustaminen on tehty vaikeaksi, meidän pitää muistaa, että matkustamista tarvitaan, jotta voimme selviytyä täällä pohjoisessa. Kauppaa on käytävä ja tavaroiden sekä ruoan on liikuttava tänne laivoilla sekä lentokoneilla. Ilman matkustamista ja tavaraliikennettä totutut reittimme ovat vaarassa kuihtua pois. Toimivia reittejä pidetään helposti itsestäänselvyytenä. Pahimmillaan tämä voi olla uhka huoltovarmuudellemme. Finnair on vaikeuksissa, mutta lentää silti talven aikana 51 kohteeseen. Näin ylläpidetään Suomelle kriittisiä yhteyksiä, vaikka tappiota tehden. Samoin Suomen meriliikennettä ylläpitävät varustamot ovat suurissa vaikeuksissa. Huoltovarmuuskeskus on maksanut varustamoille tukea, jolla on varmistettu Suomen vientiliikenteen sujuvuus. Matkustaja-autolautoilla on suuri merkitys rekkarahdille meren ylittävissä kuljetuksissa. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on juuri kilpailuttanut velvoitereittejä Suomen ja Ruotsin välillä. Tuettuja reittejä on enemmän Ruotsin suuntaan. Viron liikenne on toiminut enemmän markkinaehtoisesti. Rajoitukset ovat pudottaneet Viron suunnan matkustajamääriä 90 prosenttia. Pelkällä rahdilla ja työmatkoilla toiminta ei pyöri. Vaikeinakin aikoina kaikenlaisen matkustamisen tärkeys täytyy muistaa, koska toimivat yhteydet ovat Suomen elinehto. Tärkeimmät reitit on pidettävä elinkelpoisina, jotta ne eivät katoa kokonaan.