Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Ilmastohysteriasta järkeviin tekoihin

Liikenteen osuus Suomen kasvihuonepäästöistä on noin viidennes. Tosiasia on, että autokantamme on Euroopan vanhimpia (12,5 vuotta) ja kun menemme myymään automme, saamme keskimäärin niistä kaupassa vajaat 4000 euroa. Sillä rahalla ei ole kovin helppo ostaa 40 000 euron sähköautoa. Miten liikenne puhdistuisi ja ihmiset voisivat hankkia vähäpäästöisempia autoja? Olen ehdottanut, että työsuhdeautojen verotus olisi puolet kevyempää nollapäästöisillä autoilla. Kolmen vuoden päästä meillä olisi todella vähäpäästöisiä autoja markkinoilla ja hinta voisi olla 15 000 euron paikkeilla. Samalla tavalla voisimme harkita verohelpotuksia myös taksiautoilijoille ja kiertonopeus on vielä nopeampi. Bensa-autoja voidaan konvertoida suhteellisen edullisesti käyttämään myös biokaasua (noin 1500 euroa, johon on saatavissa myös valtion tukea). Yhtäkkiä saastuttavasta autosta on saatu poistettua 85 prosenttia hiilidioksidipäästöistä. Kaikki eivät edes halua ostaa autoa, vaan ottaa sen palveluna (MAAS-konsepti). Nyt palveluautoille pitää määritellä verotusarvo. Rakennusten lämmitys aiheuttaa Suomen kasvuhuonepäästöistä noin 30 prosenttia. Osa kaukolämmityksestä tuotetaan edelleen fossiilisilla polttoaineilla. Erityisesti öljylämmitystalot on nyt otettu tulilinjalle. Oma ehdotukseni reilun ja kannustavan muutoksen tekemiseksi on kotitalousvähennyksen laajentaminen energiainvestoinneissa työn lisäksi myös laitteisiin. Ja niille, jotka eivät pysty käyttämään vähennystä, annettaisiin energiamuutosinvestointiin tukea. Suomessa on nyt enemmän metsää kuin sataan vuoteen. Vuotuinen metsänkasvu on 107 miljoonaa kuutiota. Meidän pitää hyväksyä Luonnonvarakeskuksen arvio kestävästä metsänkäytöstä, joka on noin 80–85 miljoonaa kuutiota vuodessa. Tällä hakkuumäärällä metsän hiilinielut kasvavat ja turvataan myös metsäteollisuuden investoinnit Suomeen. Metsänomistajat haluavat pitää metsänsä kunnossa myös monimuotoisuuden osalta. Suojeluhankkeiden tukemiseksi kannatan METSO-ohjelmalle lisärahoitusta. Ohjelmalla tuetaan yksityismetsien vapaaehtoista suojelua. Nyt noin 12 prosenttia Suomen metsistä on suojeltu. Suomen teollisuus on jo tehnyt mahtavan loikan kohti hiilivapaampaa Suomea. Esimerkiksi Outotechin kehittämien teknologioiden päästöjä vähentävä vaikutus arvioidaan olevan yli 6 miljoonaa tonnia. Nesteen innovaatioiden arvioitu päästöjä vähentävä vaikutus on yli 8 miljoonaa hiilidioksiditonnia. Suomen kokonaispäästöt on 56 miljoonaa tonnia. Jo näiden kahden yrityksen uuden ideat ovat vähentämässä päästöjä 25 prosenttia. Ehdotan sähköveron alentamista EU:n minimiin. Jo nyt 90 prosenttia Suomen sähköstä on hiilidioksivapaata. Mikäli esimerkiksi SSAB:n Raahen terästehdas siirtyisi teräksen valmistuksessa hiilestä sähkön käyttöön, vähentyisi koko Suomen hiilidioksipäästöistä seitsemän prosenttia. Itse asiassa maailman pelastamisesta on tulossa mahtava vientivaltti ja lisää työtä Suomelle. Kirjoittaja on kansanedustaja (kok.) ja eduskuntavaaliehdokas.