Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

Pirkkalalaisia herättäneelle ylilennolle löytyi selitys – mylvinnän syynä kaluston siirtely

U.S Air Forcen tunnuksilla varustettu Boeing C-17 Globemaster III -mallinen sotilaskuljetuskone herätti monet pirkkalalaiset lennettyään matalalla kunnan yli keskiviikkoaamuyönä hieman ennen kello neljää. Lennon ajankohta herätti hämmennystä. Satakunnan lennoston tiedotussihteeri Tiina Koivisto kertoi, että kyseessä ei ollut Puolustusvoimien kone. Finavian tilannekeskuksen mukaan Tampere-Pirkkalan lentoasemalla ei ollut tavallisuudesta poikkeavia tehtäviä. Mystistä. Tai siltä se ainakin aluksi kuulosti. Lopulta lentokoneen piipahdukselle Tampere-Pirkkalan lentokentälle löytyi luonnollinen syy. Ilmavoimien esikunnan tiedottaja Tuomas Savolainen vahvisti Iltalehdelle keskiviikkoiltapäivänä, että lentokone oli Yhdysvaltojen ilmavoimien kuljetuskone ja että kyseessä oli normaali Puolustusvoimien logistiikkaan liittyvä lento, joita on muutamia vuodessa. – Käytännössä se tarkoittaa esimerkiksi varaosahuoltoa, Savolainen sanoo. Esikuntapäällikön sijainen Heikki Lamminen kertoo, että kyseessä oli Yhdysvaltojen ilmavoimien suorittama materiaalikuljetus Suomen puolelle. – Kun koneet lentävät tänne, niin ne tuovat jotain ja vievät jotain mennessään, Lamminen sanoo. – Niissä on siis Yhdysvalloista hankittua puolustusmateriaalia. Savolaisen mukaan tällaisessa tapauksessa voi olla kyse esimerkiksi sitä, että esimerkiksi Hornetin tai muun puolustushaaran sotilasmateriaalin osa lähetetään Suomesta huoltoon Atlantin taakse tai että Suomeen tuodaan joitain komponentteja. – Esimerkiksi Hornet-kaluston valmistaja Boeing on amerikkalainen yritys, niin se tulee sieltä Yhdysvalloista amerikkalaisella kuljetuskoneella. Siitä on sopimusjärjestely olemassa, Savolainen kertoo. Valitettava yllätys Kone oli laskeutunut Tampere-Pirkkalan lentokentälle tiistaina aamuyöllä ja lähtenyt takaisin kohti Yhdysvaltoja keskiviikkona aamuyöllä. Lamminen sanoo, ettei Puolustusvoimat halua häiritä pienen kentän normaalia siviilitoimintaa, joten vastaavia lentoja tehdään aikoina, jolloin muuta liikennettä ei ole paljoa. Lammisen mukaan tällaisesta kuljetuksesta ei kuitenkaan pystytä tiedottamaan alueen asukkaille ennakkoon johtuen kuljetuslentotoiminnan luonteesta. Kuljetusten tarkka toteutushetki vahvistetaan Lammisen mukaan vasta vähän ennen kuljetuksen toteuttamista. – Se on harmittavaa. Me emme kykene siihen, että antaisimme ennakkotiedotuksen alueen asukkaille, ettei tarvitse hätääntyä. Toiminnan luonne ei Savolaisen mukaan sen sijaan ole mikään suuri salaisuus. Muualtakin kuin Yhdysvalloista Tampere-Pirkkalan lentokentällä vierailee vuosittain myös sellaisia samantyyppisiä lentokoneita, jotka eivät ole lähteneet liikkeelle Yhdysvalloista. Suomi on mukana 12 valtion yhteenliittymässä, jonka järjestelmän puitteissa Suomella on yhteensä sata lentotuntia Boeingin Globemaster-koneisiin. Tiedottaja Tuomas Savolaisen mukaan yhteenliittymään kuuluu esimerkiksi kolme Globemaster-konetta Unkarista. – Ne ovat yhteiskäytössä ja Suomikin käyttää niitä. Niillä hoidetaan kriisinhallintaoperaatioiden huoltolentoja muun muassa. Ne toteutetaan samantyyppisellä koneella, Lamminen sanoo.