Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Nyt saa hakea ratikan ohjaamoon – Näitä asioita kuljettajalta vaaditaan: ”Raitiovaunun kuljettaja on ratikan kasvot”

VR hakee Tampereen Ratikkaan 65:tä raitiovaunun kuljettajaa. Haku kuljettajan koulutukseen avautui tänään. Tampereen Ratikan operatiivinen päällikkö Vesa Rauhala , Tredun koulutuspäällikkö Matti Heikkilä ja Tredun koulutustarkastaja Osmo Tahvanainen kertoivat lisätietoja tiedotustilaisuudessa, joka lähetettiin videoituna koronavirustilanteen vuoksi. Tulevaisuudessa raitiovaununkuljettajan ammatti on Tampereella varma ammatti, joka kehittyy tulevaisuudessa. – Ratikka on loistava ala työllistyä. Ratikkakuljettajia tarvitaan, Rauhala toteaa. Tiedotustilaisuudessa VR kertoo, mitä kuljettajilta haetaan ja mitä koulutus pitää sisällään. Tallenne on katsottavissa VR:n verkkosivulla rekrytointitilaisuuden jälkeen. Oppilaat neljälle kurssille Raitiovaunun kuljettajiksi koulutettavat oppilaat jaetaan neljälle eri kurssille. Yhdellä kurssilla on noin 16 oppilasta, ja koulutukset alkavat portaittain. Koulutus toteutetaan useissa erissä, koska myös vaunut saapuvat kaupunkiin tipoittain. Ensimmäinen raitiovaunun kuljettajien kurssi on suunniteltu alkavaksi joulukuussa 2020. – Joulukuussa 2020 meillä ei ole kuin ihan muutama vaunu, joilla suorittaa koulutusta, Rauhala toteaa. Koulutuksen teoriaosuudet pidetään Tredun Hervannan kampuksella. Simulaattorikoulutus järjestetään ratikkavarikolla Hervannassa ja ajo-opetus Tampereen ratikkaverkolla. Koulutus suoritetaan oppisopimuskoulutuksena, joka kestää noin puoli vuotta. Ensimmäiset kaksi kuukautta sisältävät teoriaopetusta ja viimeiset neljä kuukautta itsenäistä ajoharjoittelua liikenteessä. Koulutus on tiivis ja edellyttää läsnäoloa koko koulutuksen ajan. Kuka voi hakea? Hakijoilta toivotaan kokemusta joukkoliikenteestä, mutta vaatimus ei ole ehdoton. Lisäksi kuljettajalta vaaditaan valppautta ja soveltuvuutta kolmivuorotyöhön. Pituus- ja painorajoja ei ole, eikä myöskään iän suhteen ole ylärajaa. Täysi-ikäisyyttä vaaditaan, sillä edellytyksenä koulutukseen on henkilöauton ajokortti. Vaikka haussa toivotaan kokemusta joukkoliikenteessä, enemmän painotetaan hakemusta ja sen perusteluita. Perusteluissa kannattaa miettiä erityisesti sitä, miksi hakija on paras henkilö raitiovaunun kuljettamiseen. – Kerro, miksi juuri sinä olisit paras raitiovaunun kuljettaja, Rauhala summaa. Ratikan kuljettajaksi hakevien tulee täyttää samat terveydentilavaatimukset ja psykologiset soveltuvuusvaatimukset kuin veturinkuljettajien. Rauhalan mukaan pätevyysvaatimus on jopa hieman tiukempi kuin mitä lainsäädännössä vaaditaan. Neurologiset taudit voivat estää pääsyn raitiovaunun kuljettajaksi. Myös hoitamaton tai vaikea diabetes sekä uniapnea voivat estää pääsyn ratikan kuljettajaksi. Punavihersokeus on este kuljettajan ammatille. Ratikan kasvot Ratikan kuljettajan tulee osata hyvin suomea ja sietää aikataulun luomaa painetta. Paineensietokykyä testataan jo haku- ja koulutusvaiheessa. – Sääntöjä ei saa katsoa yhtään läpi sormien, vaikka olisi kiire, Rauhala sanoo. VR hakee kuljettajia, jotka ajavat ratikkaa turvallisesti ja täsmällisesti, opastavat asiakkaita sekä tekevät kuljettamiseen liittyviä töitä kuten vaunujen tarkistamista ja siivousta. – Vaikka istuu ohjaamossa, vaihtojen yhteydessä kuljettaja liikkuu asiakkaiden keskuudessa. Raitiovaunun kuljettaja on ratikan kasvot, Rauhala toteaa. Myös raitiovaunuverkkoon koulutettavat esihenkilöt ja opettajat tullaan poimimaan nyt valittavista raitiovaunun kuljettajista. Näin haku etenee Tampereen ratikkaan valitaan kuljettajat hyvin samantyyppisellä valintamenetelmällä kuin Finnairille haetaan lentäjiä. Haussa testataan persoonallisuuden soveltumista ammattiin, paineensietokykyä ja haastatellaan kokelaita yksin ja ryhmissä. Soveltuvuustestauksessa käytetään ammattipsykologia. Monivaiheisen haun jälkeen valinnat tehdään lokakuussa ja joulukuussa viikoilla 44 ja 50. Koulutus suoritetaan palkallisena oppisopimuskoulutuksena. Koulutusajalle tehdään määräaikainen työsopimus. Koulutuksen läpäisseiden kanssa solmitaan toistaiseksi voimassa oleva työsopimus, jossa peruspalkka on 2 070 euroa kuukaudessa. Henkilöstöetuna raitiovaunun kuljettaja saa matkustaa vapaasti Tampereen kaupunkiliikenteessä. Kuljettajien haku on auki tästä päivästä kesäkuun loppuun saakka.