Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Raitiotien rakentamisopit heti käyttöön

Pistoraide Hämeenkadulta Tampereen linja-autoasemalle tulee eteläisistä kaupunginosista kulkevia vastaan Hatanpään valtatiellä niin nopealla tahdilla, että myös tavallinen kadunkulkija voi päätellä vuosien rakentamisen tuottaneen tulosta. Oppia on saatu tietysti myös Hämeenkadulla, jossa koko raitiotieosuus eli kiskot ja niiden välinen nupukiveys ovat valmiit Tuulensuusta aina Rautatienkadulle asti. Myös ajojohtimien viimeistely on meneillään. Koeajot on suunniteltu tehtäväksi Hämeenkadulla loppuvuoden aikana. Hämeenkadun länsipään bussiliikenne muuttui viikko sitten jälleen kaksisuuntaiseksi. Rakentamisen lisäksi myös aika kulkee nopeasti, vanhan sanonnan mukaan kuin raiteilla. Tietokilpailuun sopiva kysymys on, milloin liikenne muuttui länsipäässä yksisuuntaiseksi? Vastausta ei ole aivan helppo antaa saman tien. Oikea vastaus on, että osuus muutettiin yksisuuntaiseksi raitiotietöiden vuoksi 19. maaliskuuta 2018. Vielä 2,5 vuotta sitten aika tuntui kohtuuttoman pitkältä esimerkiksi länsipään yrittäjien kannalta. Nyt on yrittäjien aika hyödyntää entistä ehompi katuosuus. Siitä on jo merkkejäkin, sillä eri alojen yritykset ovat hakeneet ja ovat hakemassa asemia Hämeenkadun varresta. Nyt suunnitellaan strategioita muutama vuosi eteenpäin – ja jo vuoden kuluttua elokuussa vetoapuna toimivat väkeä keskustaan kuljettavat raitiovaunut. Raitiotien toisen osan investointipäätös Pyynikintorilta Lentävänniemeen on parhaillaan päättäjien käsissä. Kaupunginhallitus käsitteli asiaa maanantaina. Yksi osa pohdintaa päätöksessä pitää olla kertyneen tietotaidon nopea hyödyntäminen. Ei ole syytä jäädä odottamaan kokemuksia raitiotieinvestoinnin ensimmäisestä osuudesta. Tiedossa on, että keskustan läpi vievät reitit eivät muuksi muutu. Asukasmäärän yhä kasvaessa bussien määrää ei voi lisätä Näsijärven ja Pyhäjärven välisellä kannaksella, vaikka Nysset kulkisivat kuinka ympäristöystävällisellä energiamuodolla tahansa tai olisivat nykyistä pidempiä. Raitiotietä rakentavat ovat poimineet arkeensa käytänteitä, jotka he ovat havainneet rakentamisessa hyviksi. Näitä käytänteitä ei pidä hukata. Kerrytetty tietotaito pitäisi päinvastoin pitää vetreänä rakentamalla raitiotietä lisää niin pian kuin mahdollista.