Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Teatteri tarvitsee myös uusia tekstejä

Teatteriyleisöllä on Tampereella nyt mistä valita. Kaikesta ei tarvitse edes pitää, kun voi äänestää jaloillaan ja lähteä naapuriteatteriin. Asiat ovat siis hyvin. Vertailukohdaksi voi ottaa vaikka toisen Euroopan kulttuuripääkaupunkititteliä havittelevan kaupungin, Oulun, jossa teatteria uhkaa ilmapiirikeskustelujen jälkeen nyt satojen tuhansien eurojen määrärahaleikkaukset. Tampereen Teatterissa teatterinjohtaja Reino Bragge jättää seuraajalleen katsojaennätyksiä takoneen teatterin. Katsojamäärä Tampereen Teatterissa nousi viime vuonna edellisvuodesta reilulla 5 000 katsojalla. Notre Damen kellonsoittajan suosiossa raja on tullut vastaan katsomopaikkojen määrässä, ei ostavan yleisön kiinnostuksessa. Hämeenpuistossa tilanne on toinen. Lähes 800-paikkainen Tampereen Työväen Teatterin suuri näyttämö on ohjaajalle ja työryhmälle suuri tilaisuus ja teatterinjohtajalle suuri riski. Sellaisia Hämeenpuistossa on nyt tietoisesti otettu. Teatterinjohtaja Otso Kautto on kutsunut suuren näyttämön ohjaajiksi tuoreita nimiä, silpputyösukupolven ohjaajia. Elokuussa ensi-iltansa saanut Linda Wallgrenin Juhannustanssit ei löytänyt yleisöään. Sama kohtalo näyttää nyt koituvan Akse Pettersonin ohjaamalle Jeppe Niilonpojalle. Ludvig Holbergin 1700-luvun klassikkoon löysästi pohjautuva teos sai ristiriitaisen vastaanoton. Yhtälö on kieltämättä hankala. Miten olla samaan aikaan valtionosuusrahoituksensa perusteleva, ajassa kiinni oleva työväennäyttämö, joka antaa tilaa uusille tekijöille, ja samalla säilyttää katsojamääristä riippuvainen rahoituspohja? Vanhan väittämän mukaan tamperelaisella teatteriyleisöllä on kansanomainen, mutta konservatiivinen maku. Kovin kokeilevaa ei täällä siedetä. Tämä pitää paikkansa, mutta vain osittain. Jos vierastammekin muotokokeiluja, niin kantaesitykset, uudet kotimaiset näytelmät ja musikaalit ovat Tampereella aina menestyneet hyvin. Parhaillaan TTT:n suurella näyttämöllä pyörivä Poikabändi myy edelleen, samoin pienen Kellariteatterin Koiran morsiamet. Teatterin kaikkien aikojen menestynein musikaali Vuonna -85 oli sekin kantaesitys, omana aikanaan uusi tarina ja tuore teksti. Nykyohjaajia kiehtoo vanhojen klassikoiden versiointi. Yleisö voi olla toista mieltä. Korjaus 1.2.2020: Tekstissä väitettiin virheellisesti, että katsojan pitäisi siirtyä Tammerkosken sillan toiselle puolelle, kun hän vaihtaa Tampereen teatterista Tampereen työväen teatteriin tai päinvastoin. Korjaus 1.2.2020: Poistettu m-kirjain alkuperäisen näytelmäkirjoittajan sukunimestä. Teatterikappale pohjautuu Ludvig Holbergin, ei Holmbergin, 1700-luvulla kirjoittamaan näytelmään.