Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Pysäköinti ja valvonta ovat mullistumassa, kun autoilu vähenee: tamperelainen Finnpark etsii ratkaisuja digitalisaatiosta – Voiko ruokakassin hakea tulevaisuudessa parkkihallista?

Yksityisten pysäköintipalveluja tarjoavien yritysten liiketoiminnassa autoilun paljon puhuttu murros ei vielä näy. Parkkifirmojen liikevaihto on kasvanut viime vuosikymmenen ajan, ja tuloskasvu kiihtyi viime vuonna liki 15 prosenttiin. Suurella kakulla on Suomessa monta syöjää. Yli 10 miljoonan euron liikevaihtoon yltää viisi yritystä, joista suurin on japanilaisen Sumimoto Corporationin syksyllä ostama Aimo Park, entinen Q-Park , 37,8 miljoonan euron liikevaihdolla. Seuraavina tulevat Tampereella pääpaikkaansa pitävä Finnpark ja Europark. Vuonna 2018 yli 100 000 euron liikevaihtoon ylsi 32 yritystä, joista osa on pienellä alueella, kuten lentokentällä tai sairaala-alueella toimivia parkkeja tai toriparkkeja. Teknologia muuttaa ihmisten liikkumista. Muutos näkyy jo nyt esimerkiksi autojen yhteiskäyttöpalveluissa sekä sähkö- ja hybridiautojen suosiossa, mutta autojen määrä tuskin tulee heti romahtamaan. Europarkin toimitusjohtaja Christer Hede sanoo, että tilanteen ­arvioiminen vaikkapa kymmenen vuotta eteenpäin on hyvin vaikeaa. – Muutos ei väistämättä näy suoraan autojen poistumisena katukuvasta. Vaikka ne halutaan kaupunkikuvasta piiloon, ne voivat jatkaa ­yhteiskäyttöpalveluina, Hede arvioi. – Kyllä pysäköintipaikkoja tarvitaan jatkossakin, vaikkei niitä Helsingin ydinkeskustaan lisää tulisi. Kysymys on vain siitä, päätetäänkö niitä ulkoistaa alan asiantuntijalle. Uskon että ulkoistamistrendi jatkuu. Pysäköintipaikoille uusia käyttötapoja? Tamperelaisen Finnparkin pysäköintihalleissa pysäköintimäärien kasvu on jatkunut tasaista muutaman prosentin vuosivauhtia, kertoo toimitusjohtaja Antti Marttila . – On kuitenkin selvää, että liikenne ja liikkuminen tulevat mullistumaan kiihtyvää vauhtia. Olisi hullua olla reagoimatta siihen, Marttila sanoo. Marttilan mukaan pysäköinnintarjoajan rooli liikkumisen ketjussa muuttuu. Perinteinen malli on se, että henkilö ajaa autonsa kodin pihasta pysäköintihalliin, joka on ketjun päätepiste. Sama toistuu toiseen suuntaan. Tulevaisuus on matkaketjuissa, joissa eri matkustustavat on integroitu toisiinsa. – On hankala arvioida, vähentääkö tämä pysäköintipaikkoja, mutta ainakin se muuttaa niiden käyttöä. Kulkuvälineen vaihto vaatii jonkinlaisen pisteen tai solmukohdan. Se voi vaikuttaa siihen, millaisia palveluita pysäköintialueella tarjotaan. Marttila arvioi, ettei liikkumisen määrä yleensä ole suinkaan vähenemässä vaan jopa kasvamassa.­ Yksityisautoilun vähentyessä yhteiskäyttöautot ja muut liikkumisen muodot voivat ottaa vapautuvan tilan. Pysäköintifirmat satsaavat nyt erityisesti digitalisaatioon ja automatisaatioon. Europarkilla on useassa kohteessa käytössä Autopay-pysäköintijärjestelmä. Pysäköintialueilla ei tarvitse pysäköintilippua eikä niissä ole puomeja, vaan järjestelmä perustuu ­rekisterinumeroiden tunnistukseen. Finnparkin halleissa toimii vastaava Moovy-järjestelmä. – Digitalisaatio on ilman muuta alamme trendi. Yhä enemmän tapahtuu automaattisesti ja asiakkaan kannalta helpommalla tavalla, sanoo Europarkin Hede. Marttilan mukaan digitalisaatio ja erilaisten alustojen yhteensovittaminen on isossa kuvassa merkittävä tekijä myös kulujen kannalta. – Koko pysäköinti-infraa ollaan viemässä digitaaliseen muotoon. Tällöin tehokkuus kasvaa ja käyttökulut pienenevät. Tämän ja tulevien vuosien osalta tämä muutos tulee näyttelemään isoa roolia. Mullistus tulossa valvontaan Digitaaliset sovellukset tulevat merkittävästi tehostamaan tulevaisuuden pysäköinninvalvontaa, Aimo Parkin toimitusjohtaja Juha ­Sirelius arvioi. Tämä saattaa tarkoittaa esimerkiksi väärennettyjen pysäköintilupien katoamista. Sireliuksen mukaan liikkeellä on ”taitavia kavereita”. – Meillä on vielä runsaasti asukkaita ja asiakkaita, jotka käyttävät fyysisiä paperilupia. Kun luvanhallintapuoli siirtyy kokonaan digitaaliseksi, väärinkäytökset loppuvat, hän sanoo. Jo tällä hetkellä Aimo Parkin käytössä on pysäköinninvalvontaan tarkoitettuja digitaalisia sovelluksia. Asiakas syöttää sovellukseen ajoneuvonsa rekisterinumeron. Kiekon tai paperilapun kaltaisia tositteita ei tarvita, vaan pysäköinninvalvoja tunnistaa auton järjestelmään ­syötetyn rekisterinumeron perusteella. – Tunnisteena toimii pelkästään rekisterikilpi. Jos käytössä on useampi auto, järjestelmään tulee aina vaihtaa oikea rekisterinumero. Aiemmin Q-Parkina tunnettu pysäköinninvalvontayhtiö siirtyi hiljattain japanilaisen Sumitomo Corporationin omistukseen. Sireliuksen mukaan omistajanvaihdos laajentaa pysäköintifirman palveluvalikoimaa. – Meillä on jo kumppanin operoima korjausklinikka, jossa oiotaan pikkulommoja ja vaihdetaan rikkoutuneita tuulilaseja. Pysäköintihallien kaltaisiin liikenteen solmukohtiin voidaan järjestää myös pesupalveluita, renkaanvaihtoa ja vaikka elintarvikkeiden noutopalveluita. Esimerkiksi Tapiolassa sijaitsevassa Ainoa-kauppakeskuksessa on jo kymmenen neliön jääkaappi, josta noutoasiakkaat ehkä tulevaisuudessa hakevat elintarvikkeensa.