Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

Mitä pitäisi tehdä toisin, jotta selkävaivat eivät enää kiusaisi? Työterveyslääkärin vinkeillä saat selkäsi kuntoon

Selkä lähtökohtaisesti tykkää siitä, että sitä käytetään, kiteyttää työterveyslääkäri Anniina Anttila . Siksi hyvä lihaskunto, painonhallinta ja monipuolinen liikunta ovat parasta selkäoireiden ehkäisyä. Totuus on kuitenkin se, että selkäoireet vaivaavat monia. Niiden vuoksi moni varaa ajan myös työterveyslääkärille. Työterveyslääkärin vastaanotolla selkäkipujen kirjo on Anttilan mukaan hyvin laaja. – Selkä voi vaivata erilaisista venähdys- ja lihasjännitysperäisistä kiputiloista pitkittyvämpiin välilevyongelmiin ja tulehduksellisiin selkäsairauksiin, hän listaa. – Yleisimpiä ovat erilaiset äkilliset noidannuolityyppiset kiputilat, jotka yleensä ovat lyhytkestoisia ja jotka toisaalta menevät usein ohi myös itsehoidolla. Yksipuolinen työasento aiheuttaa pulmia Selkäkivulle altistavat monet tekijät. Työelämässä esimerkiksi yksipuoliset työasennot ja huono nostotekniikka aiheuttavat monille ongelmia. Mitä pitäisi tehdä toisin, jotta selkävaivoilta välttyisi? Tampereen seudun työterveyslääkärien yhdistyksen vastaava työterveyslääkäri kannustaa huolehtimaan hyvästä lihaskunnosta, etenkin jos työhön kuuluu raskasta nostelua haastavissa asennoissa. – Paljon työssään nosteleva saattaa ajatella, että liikunta tulee jo töissä eikä sitä tarvitse vapaa-ajalla miettiä, Anttila tietää. Hyvän lihaskunnon lisäksi on kiinnitettävä huomiota siihen, että nostot tekee ergonomisesti oikein. Sen sijaan työssä, jossa on paljon pitkäkestoista istumista, Anttila neuvoo vaihtelemaan asentoja ja huolehtimaan liikunnasta vapaa-ajalla vastapainona työpäivän vähäiselle liikkumiselle. Milloin on hakeuduttava lääkäriin? Entä jos selkävaivat vaivaavat jo? – Äkillisen ja pelkästään selässä tuntuvan kivun hoidossa kipulääkitys pakkauksen mukaisin annoksin on yleensä hyvä apu alkuun. Kipulääkkeen tarkoitus on paitsi helpottaa oireita, myös auttaa liikkumaan luonnollisemmin kipeää selkää liikaa jännittämättä, Anttila neuvoo. Hän muistuttaa, että liike on lääkettä selälle ja liian sisukas kipulääkkeettä sinnittely voi siksi aiheuttaa liiallista selän varomista ja turhaan pitkittää kipua. Koska pitää suunnata lääkäriin? – Jos oireet eivät helpota tai selkäkipuun liittyy muita oireita, kuten säteilyä jalkoihin tai lämpöilyä, on hyvä kysyä jatkohoito-ohjeita työterveydestä tai omalta terveysasemalta, missä arvioidaan onko lääkärin aika tarpeen vai olisiko esimerkiksi fysioterapeutin ohjauskäynti hyödyllisempi, Anttila vastaa. Jos oireet ovat voimakkaat eivätkä kipulääkkeet auta, on Anttilan mukaan lääkärissä käynti yleensä välttämätön. – Jos ulosteen pidätys tai virtsaaminen eivät onnistu, kipu on sietämätöntä tai alaraajojen voimat voimakkaasti heikkenevät, on lääkärin hoitoon hakeuduttava välittömästi. Myös lievempien oireiden pitkittyessä on hyvä hakeutua kertaalleen jatkohoitoarvioon, hän neuvoo. Selkä pysyy kunnossa, kun pitää itsensä liikkeessä Jenni Lento , 35, reippailee koiransa Lumin kanssa Kaupin metsäpolulla Tampereella. Hän pitää selkänsä kunnossa liikkumalla. – Harrastan joogaa kaksi kertaa viikossa, lisäksi koiran kanssa tulee lenkkeiltyä joka päivä. Lumin kanssa myös vaellamme ja talvella hiihdämme yhdessä, se tekee koirallekin hyvää. Lento toteaa olevansa onnellisessa asemassa, sillä hän saa liikkua myös työpäivien aikana. Nainen toimii ohjaajana työttömille nuorille tarkoitetussa "Luontopolkua eteenpäin" -työpajassa. – Jos istun toimistolla, silloin pitää vapaa-aikana liikkua enemmän. Pyrin myös välillä seisomaan työpisteellä. Viljami Ahola , 28, tekee punnerruksia ulkokuntosalilaitteilla. Hän lämmittelee ennen lenkille lähtöä. Ahola tekee tällä hetkellä töitä keikkakokkina. Se on seisomatyötä, jossa tulee tehtyä paljon kiertoliikkeitä. – Ei minulla ole ollut selkävaivoja pitkään aikaan. Enemmän ongelmia on nyt jalkojen kanssa. Minulla on holvikaari liian matalalla, joten pitää tehdä jalkoja voimistavia liikkeitä. Selkäoireet hän sai kuriin käymällä punttisalilla lihashuollossa. – Tein syviä vatsalihasliikkeitä, maastavetoa ja selkälihasliikkeitä. Tapani Hietaranta , 64, sauvakävelee, maastopyöräilee ja käy kuntosalilla. – Minulla oli aiemmin selkäkipuja, mutta ne johtuivat kuluneista lonkista. Kivut loppuivat, kun sain lonkkiin tekonivelet. Hietaranta käy ennen kävelylenkkiä usein kuntosalilla. – Teen siellä selkäliikkeitä kuntopiirityyppisesti.