Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Linnan juhlat Näköislehti Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Moro Mielipiteet Tähtijutut

Suomesta löytyy sotilasajoneuvoja joka lähtöön –Tässä Sisun ja Patrian uusimmat hirmut

Suomessa on yllättävän paljon sotilasajoneuvoihin liittyvää osaamista. Omia uuden sukupolven miehistönkuljetusvaunuja ovat esitelleet Protolabin lisäksi myös Patria ja Sisu Auto . Vaunut eivät täysin kilpaile keskenään, vaan ne ovat osin suunniteltu erilaiseen käyttöön. Sisu Auto ennätti jo voittaa Latvian puolustusvoiminen tarjouskilpailun GTP 4x4 -ajoneuvollaan. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan 200 miljoonan eron kauppa peruuntui kilpailijoiden tekemien valitusten takia. Kisa osoitti kuitenkin Sisun kilpailukyvyn. GTP:stä voidaan rakentaa myös kolmiakselinen versio ja se kyetään modifioimaan useaan eri käyttötarkoitukseen. Suojausrakenteeltaan se on kevyempi kuin Protolabin ajoneuvo. Sisulla on oma tuotantolaitos Karjaalla. Yhtiön siviili kuorma-autojen tekniikka on Mercedes-lähtöistä. Myös GTP:ssä on Mercedeksestä tuttua tekniikkaa. Pääkomponentit ovat tuttuja Mercedesin Unimog- ja Zetros-ajoneuvoista. Tämä tietää edullisia huolto- ja ylläpitokustannuksia. Kuorma-autopuolella Sisu on puolustusvoimille tuttu toimittaja. Patria on kehittänyt legendaarisesta Pasistaan uuden sukupolven version, joka kulkee nimellä Patria 6x6. Ulkonäöltään miehistönkuljetus- ja taistelutukiajoneuvo muistuttaa edeltäjäänsä. Kuten muutkin valmistajat, Patria kehuu, että sen ajoneuvo on kustannustehokas ja ylläpito on edullista. Ajoneuvo esiteltiin ensi kerran 2018 Eurosatory-messuilla. Se on suunniteltu kotimaan ja kansainvälisille markkinoille. Vaunussa on muun muassa vanhaa Pasia tehokkaampi moottori. Voimanlähteenä on Scania DC09 -turboahdettu rivimoottori. Tehoja on 294 kilowattia ja vääntömomentti on 1 870 newtonia. Patria 6x6 kulkee maantiellä yli 100 km/h nopeudella. Vaunua ohjataan sen kahdella etummaisella akselilla. Tarjolla on asiakkaan halutessa myös kaikilla pyörillä ohjautuva versio. Lisäksi Patrian valikoimiin kuuluu myös järeämpi kahdeksan pyöräinen AMV-panssariajoneuvo. Se tuli markkinoille 2000-luvun alkuvuosina. Patria 6x6 ja AMV 8x8 eivät ole kilpailevia tuotteita vaan niiden käyttötarkoitus on erilainen ja toisiaan täydentävä. Sotilasajonevoihin kohdistuu maailmalla kovaa kilpailua. Olisiko Suomessakin alan toimijoiden viisasta laittaa hynttyitä yhteen? Ominaisuudet Protolab 6x6 Pohja: Misun pohjassa on käytetty kolmea erilaista panssariteräslaatua. Niistä muodostuu miehistöä räjähdyksiltä suojaava kennorakenne. Suojaus: Suunnittelun lähtökohtana on ollut suojauksen integrointi ajoneuvorakenteisiin, johon on yhdistetty helposti huollettava kuorma-autokomponentteihin perustuva ajoneuvotekniikka. Mäennousukyky: 60% Mitat: pituus 7,44 metriä, katon korkeus 2,70 metriä, leveys 2,55 metriä Kääntösäde: 6,75 metriä Henkilökuljetuskapasiteetti: 2+10 Huippunopeus: 110 km/h Moottori: 6,7-litrainen Cummins, 285 hevosvoimaa (210 kW), vääntö 970 newtonmetriä. Päästöluokka: Euro 3 Vaihteisto: Allison 3500sp automaatti – 6-vaihteinen Jakovaihteisto: Katsa 2-nopeuksinen Uintikyky: On, max 10 km/h Kahlaussyvyys: 1,50 metriä Sivukallistuma: 30% Polttoainesäiliö: 400 l, yhdellä tankkauksella maatieajossa noin 800 km Kulutus: noin 45 l / 100 km maantieajossa Jarrut: rumpujarrut Maavara akselien alla: 380 mm ominaisuudet Patria 6x6 Pohjarakenne: Erillisjousitus poikittaisin kolmiotukivarsin, kierrejouset tai optiona hydropneumaattiset jousielementit. Suojaus: STANAG 4695 level K2 ballistinen ja M2a/b miinasuoja; optiona K4 ballistinen ja M4a/b miinasuoja Mäennousukyky: 60% Mitat: pituus 7,50 metriä , korkeus 2,50 metriä, leveys 2,90 metriä Kääntösäde: 10,0 metriä, takapyöräohjaus optiona Henkilökuljetuskapasiteetti: 2+10 Huippunopeus: yli 100 km/h Moottori: Scania, 5-sylinterinen, iskutilavuus 9,3 l, teho 294 kW, vääntö 1870 Nm Päästöluokka: Stage 2, optiona Euro 3 Vaihteisto: ZF, automaattivaihteisto 7+2, kytkettävät lukot kaikissa tasauspyörästöissä Uintikyky: optiona, nopeus 8km/h Kahlaussyvyys: 1,5 metriä Sivukallistuma: 30% Toimintamatka: >700 km Jarrut: paineilmaohjatut, nestevälitteiset levyjarrut, ABS ominaisuudet Sisu GTP Pohjarakenne: Ajoneuvotekniikan sisältävä, miinasuojattu itsekantava runko. Sama runkorakenne keskenään vaihtokelpoisille miehistökorivaihtoehdoille. Suojaus: miinasuojaus, ballistinen suojaus. Mäennousukyky: 60% Mitat: pituus 6,0 metriä, korkeus 2,55 metriä, leveys 2,50 metriä. Kääntösäde: Alle 9 metriä. Henkilökuljetuskapasiteetti: Partioajoneuvo 2+2 tai 2+3, miehistönkuljetusajoneuvo 2+8 henkilöä. Huippunopeus: yli 110 km/h Moottori: Daimler OM926, iskutilavuus 7,2 litraa, 225 kW, 1200 Nm. Päästöluokka: Euro 3 Vaihteisto: Allison 3500sp automaatti 6-vaihteinen. Uintikyky: N/A Kahlaussyvyys: 850 mm vakio, 1200 mm lisävarustein. Sivukallistuma: 37 astetta Toimintasäde: yli 800 km. Kulutus: 25 l/100 km maantiellä Jarrut: levyjarrut kaikilla pyörillä, varustettu pois kytkettävillä ABS-jarruilla. Maavara: yli 400 mm