Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

The Guardian lyttäsi Helene Schjerfbeckin näyttelyn Lontoossa – Kysyimme asiantuntijoilta, vaikuttaako se kuolinpesästä löydettyjen Schjerfbeckien myyntihintaan

Brittilehti The Guardian julkaisi keskiviikkona kritiikin Helene Schjerfbeckin (1862–1946) näyttelystä, joka avautuu Lontoon Royal Academy of Artsissa lauantaina. Jonathan Jonesin kritiikki ei ylistä Schjerfbeckin tuotantoa. Jones aloittaa arvionsa sanomalla, ettei Schjerfbeck ole tunnettu Britanniassa, eikä ole mitään syytä, miksi hänen tulisi olla. Hän jatkaa, että taiteilijan uran alku oli vahva, mutta valitettavasti hän huonontui ajan myötä. Jones ruotii taiteilijan tuotantoa kovin sanankääntein arviossaan. Vaikuttaako kritiikki Tampereelta löydettyjen Schjerfbeckien arvoon? Aamulehti uutisoi heinäkuussa, että Schjerfbeckin maalaukset Lukeva tyttö ja Keltaisia ruusuja löytyivät tamperelaisesta kuolinpesästä. Tamperelainen huutokauppakamari Annmaris myy taulut syyskuun lopussa järjestettävässä huutokaupassa. Huutokauppakamarin toimitusjohtaja Jukka Takala ei usko arvostelun juurikaan vaikuttavan taulujen suosioon tai hintaan. – Yksi lehtijuttu ei käännä heidän päätään, jotka pitävät Schjerfbeckistä. Taidekeräilijät eivät tarkastele asioita lehtikritiikin kautta. Taideasiat ovat makuasioita. Annmarisin huutokaupat ovat kansainvälisiä. Takala ei ole huolissaan siitä, että arvio vaikuttaisi ulkomaalaisten ostohaluihin. Takala sanoo, että näyttelystä voi vielä tulla ylistäviä arvioita. – Jäädään odottamaan. Kriitikko ei ymmärtänyt kontekstia Myöskään Suomen johtava Schjerfbeck-asiantuntija, taidehistorioitsija Leena Ahtola-Moorhouse ei ole huolissaan Jonesin kritiikistä. – Se on yksittäinen mielipide tältä herralta. Ahtola-Moorhouse sanoo, että The Guardianin ennakkojutussa Schjerfbeckin tuotantoa arvosteltiin ylistävästi. Hän ihmettelee, että samassa lehdessä on kirjoitettu kaksi niin erilaista tekstiä taiteilijasta. Hän sanoo, että taustalla voi olla jotain taiteeseen liittymätöntä. – Se voi hyvin olla kriitikkojen keskinäistä nokittelua. Mutta ei näihin kritiikkeihin kannata niin vakavasti suhtautua. Hän epäilee, ettei kriitikko ole ymmärtänyt keskivaiheen Schjerfbeckiä. Ahtola-Moorhouse ajattelee, ettei kriitikko ole myöskään osannut sijoittaa loppuajan omakuvia kontekstiinsa. – Pitäisi ymmärtää, että oli sota-aika, Schjerfbeck oli joutunut evakkoon ja hän oli kuolemansairas. Ahtola-Moorhouse sanoo, että taiteilija on usein saanut hyvän vastaanoton ulkomailla. Esimerkiksi Yhdysvalloissa Schjerfbeck on ollut pidetty.