Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Hämeenkadulla pyöräilevä rikkoo helposti lakia – remontin keskellä fillarointi on sekametelisoppaa jouluun asti

Pyörällä sotkeminen Tampereen pääkadulla tuottaa tällä haavaa harmaita hiuksia. Johtopäätöksen voi tehdä ihan ilman konkeliakin, jos vain kävelee Hämeenkadulla ja pitää silmänsä auki. Katu on remontissa useasta paikasta. Ratikkakiskot on saatu Hämeenkadulla melko lailla paikoilleen, lukuun ottamatta Hämeensiltaa, jossa kiskoja vielä asennetaan. Pääosin työn alla ovat jalkakäytävät ja pyörätiet. Valmiita pyöräteitä pitkin pääsee polkemaan kadun länsipäässä Hämeenpuiston ja Kuninkaankadun välillä. Idässä pyöräily puolestaan sujuu pyöräteillä Rautatienkadun ja Aleksanterinkadun välisellä osuudella. Muuten tarvitaan sitten kuskilta luovuutta työmaiden seassa luovimiseen. Kaiken kukkuraksi tuntuisi siltä, että työmaat ikään kuin elävät viikosta toiseen. Mistä eilen onnistui livahtaa läpi, ei välttämättä tänään enää pääsekään. Tilanne on johtanut siihen, että pyöräilijät – ja sähköpotkulautailijat – ajavat vähän missä sattuu, myös jalkakäytävillä. Lain mukaan jalkakäytävällä pyöräily on kielletty yli 12-vuotiailta. – Hämeenkadulla pyöräillään valmiilla kortteliosuuksilla pyöräteitä pitkin. Jos pyörätietä ei ole, pitää siirtyä ajoradalle, sanoo Pasi Ruohomäki , rakennuttajainsinööri Tampereen kaupungilta. – Jalkakäytävällä pyöräily ei ole sallittua. Taluttaa pitää Moro kävi varmemmaksi vakuudeksi kokeilemassa, kuinka Hämpin polkeminen päästä päähän sujuu. Matkasta pystyy periaatteessa suoriutumaan kokonaan satulan selässä ja vieläpä ihan laillisesti. Välillä täytyy vain polkea ajoradalla. Tämä tosin pitää paikkansa ainoastaan silloin, kun ollaan pyöräilemässä lännestä itään. Hämeenkadun ajorata on nimittäin tällä hetkellä yksisuuntainen Hämeenpuiston suunnasta Keskustorin kulmille asti. Pyörätiet toki kuljettavat molempiin suuntiin, mutta ne ovat vain osittain valmiita. Osa pyörämatkasta täytyy siis taluttaa, mikäli aikoo kulkea lakia rikkomatta Hämeenkatua pitkin Keskustorilta Hämeenpuistoon. Merkintöjä puuttuu Hämeenkadun itäpäästä, Rautatienkadun risteyksestä, puuttuu myös pyörätien osoittava liikennemerkki. Länsipäähän Hämeenpuistoon merkki on laitettu jo viime vuonna, mutta sekin ollaan nyt vaihtamassa. – Pyöräteiden määräysmerkkien ulkoasu muuttui uuden tieliikennelain myötä, joten ne täytyy päivittää ajan tasalle, rakennuttajainsinööri Ruohomäki selittää. Hänen mukaansa uuden lain vaatimukset täyttäviä liikennemerkkejä ollaan ”parhaillaan” asentamassa. Tienpinnassa olevat symbolilaatat löytyvät jo valmiilta osuuksilta. – Arvelisin, että kesäkuun aikana saadaan kaikki merkit paikoilleen. Hämeenkadun jalkakäytävien ja pyöräteiden rakentaminen kulkee rinnakkain ratikkahankkeen kanssa. Rakentaminen on raitiotieallianssin kontolla. – Uskoisin, että Hämeenkadun pyörätiet saadaan suurilta osin valmiiksi jouluun mennessä, jos peilataan viime vuoden aikatauluihin, toteaa Kimmo Lahti raitiotieallianssista. Hän vastaa Hämeenkadun rakennustöistä. Lahden mukaan pyörätiet valmistuisivat jouluksi kadun länsipäähän Hämeenpuistosta Aleksis Kiven kadulle saakka. Itäpuolella taas jouluostoksille pääsisi pyöräteitä pitkin Rautatienkadun ja Koskikadun välillä.