Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

Moron kolumni: Uusiaikainen avenue vai taltutettujen tanner?

Mikä on Hämeenkadun vanhin yhtäjaksoisesti samassa paikassa ja samalla nimellä toiminut palveluyritys? Vinkkejä: liike aloitti Hämeenkadun varressa vuonna 1960 ja sen perustaja oli maineikas jääkiekkomaalivahti. Oikea vastaus on Linkosuon Cafe Siilinkari. Kiekkovahti Jussi Linkosuo haki uudentyyppiseen kahvilaan vaikutteita Keski-Euroopasta ja Ruotsista. Sittemmin Siilinkari on pysynyt mukana vaihtuvien aikojen trendeissä. Muutos on ollut sille enemmän mahdollisuus kuin uhka. Siilinkari tuli mieleeni iltakävelyllä, kun ihmettelin ratikkatyömaaksi tilapäisesti muuttuneen Hämeenkadun sokkeloista nykyelämää. Samaistun kulmakunnan pikkuyrittäjien murheeseen, jonka osasyynä ovat liikennejärjestelyiden synnyttämät ongelmat asiakaskatoineen. Ymmärrän ratikan merkityksen tulevaisuudelle, mutta on kohtuutonta pistää pääkadun vuosia kestävää myllerrystä pienten palveluyritysten kannettavaksi. Siihen harvan yrityksen voimat riittävät. Kaupungilta kaivataan jonkinlaista vastaantuloa. Silti on hyvä muistaa , että Hämeenkadun varren liikeyritykset ja -paikat ovat aina eläneet muutoksessa, kuten katukin. Muutos on ollut pysyvä tila. Yrittäjät ja yritykset ovat vaihtuneet välillä tiiviiseenkin tahtiin. Linkosuon Siilinkari kohta 60-vuotinen tarina on tässä harvinainen poikkeus. Kävelyllä kohtaan paljon tuttuja. Sää ei ole enää tärkein puheenaihe, vaan maineikkaan, Tampereen ulkopuolellakin tunnetun Hämeenkadun tilanne. Näkökulmia on ainakin kaksi. Toiset maalaavat umpimustalla pensselillä lohduttomia tai ainakin epäileviä kauhuskenaarioita. Ajattelussa on jotakin samaa valottomuutta, jolla Selma Anttila kuvasi 1900-luvun alussa Hämeenkadun kulmilla kulkevia "puoleksi kehittyneitä, kauttaaltaan harmaita" tamperelaisnuoria. ”Tyynenä se virta vaeltaa, hiljaa loristen kuin tasainen puro. Se on ainaisen totisen työn ääressä taltutettua joukkoa, jolta ilo on unohtunut tai unelmiksi häipynyt ja koneiden kolinaan yhtynyt.” Toiset puolestaan odottavat , että ratikka päivittää entisen työläiskaupungin modernien keskusten eturiviin. He näkevät tulevaisuuden valoisana. Ajattelussa on samaa kuin Hämeenkadusta 1912 kirjoittaneella tuntemattomalla matkailijalla: "Tampereelle tullessa ja asemalta kaupungille ajaessa eivät seudut näytä hullummilta. Lähteehän näet asemalta suoraan koskelle ja sen partaalla olevalle sydänkaupungille varsin leveä ja uusiaikainen avenue, Hämeenkatu, puuriveineen, tosin vielä matalaa niin puiltansa kuin rakennuksiltansa, mutta hyvä alku kuitenkin." Tätä kehitysoptimismia minä kannatan. Uskon vakaasti, että Hämeenkatu pysyy Tampereen näyteikkunana vielä vuosikymmeniä. Kirjoittaja on tietokirjailija. Jos joku tietää Hämeenkadulta Siilinkaria vanhemman palveluyrityksen, sen tarina kiinnostaa ainakin minua.