Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Jukola 2019 Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Eripurainen ruokaketju ei ole kenenkään etu

Tuottaja tuottaa, teollisuus jalostaa ja kauppa myy. Ruokaketju on selkeä, mutta tilanne ketjussa on kireä ja keskinäinen eripura on jatkunut vuosia. Kritiikki kohdistuu keskittyneeseen kauppaan. Sen neuvotteluasema suhteessa teollisuuteen on hyvin vahva. Teollisuus ja tuottajat katsovat kaupan kahmaisevan liian suuren osuuden lopputuotteen hinnasta. Kaupan kimppuun on käymässä myös maan uusi hallitus. Hallitusohjelmassa nostetaan esiin tarve hillitä päivittäistavarakauppojen ylivoimaista neuvotteluasemaa. Ongelmallisina pidetään erityisesti kaupan omilla merkeillä myytäviä tuotteita. Maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä (kesk.) on todennut hallituksen olevan halukas muuttamaan arvonlisän muodostumista elintarvikeketjun sisällä. Lepän mukaan "hallitus ei tietenkään puutu kuluttajahintoihin", vaan haluaa ketjun olevan tasapainoisempi ( AL 8.6.). Kyllä puuttuu, vähintään epäsuorasti. Kun viesti on, se että kaupan omat merkit ovat liian halpoja, niiden hintaa tulisi korottaa tai korvata muilla tuotteilla. Jossakin vaiheessa ilmeisesti kerrotaan, miten Keskon ja S-ryhmän tulee menetellä. Molemmilla on vähintään parikymmentä prosenttia tuotteistaan omia merkkejä. Entä miten ministeriö aikoo toimia Lidlin kanssa, jonka valikoima on pääosin omia merkkejä? Ilmassa on kilpailun rajoittamisen piirteitä. Tuottajahintaa ei määritä kauppa, vaan siitä vastaa teollisuus. Kaupan omia merkkejä valmistavat kaikki merkittävät elintarvikeyhtiöt Atriasta ja HKScanista lähtien. Niiden omistajakunnassa on tuottajilla vahva edustus. Tuottajat ovat hyväksyneet yhtiöiden osallistumisen halpatuotemerkkien valmistamiseen. Elintarvikeketjun ongelmat liittyvät tuotannon heikkoon kannattavuuteen. Kaikkien etu on, että tarjolla on kotimaassa tuotettuja ja jalostettuja elintarvikkeita. Ruokaketjun on hyvä istua samaan pöytään. Eteenpäin päästään, kun tartutaan hallitusohjelman kirjaukseen, jossa kauppa velvoitetaan jakamaan elintarvikkeiden kuluttajatietoja ketjun muille toimijoille. Kaupalla on ylivertainen tieto siitä, mitä kuluttajat haluavat ja miten kulutuskäyttäytyminen muuttuu. Tietojen jakaminen teollisuudelle auttaisi tuotekehitystä ja parantaisi kannattavan toiminnan edellytyksiä.