Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Sähköpotkulautayritykset katsovat jo ensi kesään: Suunnittelevat palvelujen laajentamista, käyttäjät voivat ehkä tienata lataamalla lautoja

Helsingin, Tampereen ja Turun katukuvissa on näkynyt sähköpotkulautoja maaliskuusta lähtien. Kulkuvälineiden on uutisoitu jo aiheuttavan harmistusta muun muassa huolimattomalla pysäköinnillä ja holtittomalla ajamisella. Palveluntarjoajat suunnittelevat kuitenkin kaikki toimintansa laajentamista Suomessa ja uudenlaisia latauskäytäntöjä. Suomessa vuokrattavia sähköpotkulautoja toimittavat kaupunkeihin tällä hetkellä ruotsalainen Voi, saksalainen Tier sekä suomalaiset Hoop ja Samocat, joista jälkimmäinen toteuttaa tänä kesänä pilottihanketta yhdessä Helsingin Seudun Liikenteen (HSL) kanssa. Yritykset ovat tuoneet keväästä lähtien lyhyeen käyttöön tarkoitettuja vuokrapotkulautoja Suomeen jo useamman tuhatta. Tampereella yrityksistä toimiva Voi ja Trier. Tällä hetkellä Suomessa luotetaan vielä ulkoistettuihin keräys- ja huoltopalveluihin, mutta jatkossa voisi olla tarjolla myös ratkaisuja, joilla käyttäjät voisivat itsekin vaihtaa laitteiden akkuja korvausta vastaan. Lue myös: Näin sähköpotkulautabisnes toimii – Pääsimme seuraamaan, kun yöllinen tiimi ahkeroi laudat aamuksi käyttökuntoon: ”Se on vähän kuin Pokémon Go:ta pelaisi” Irrotettavat akut helpottavat toimintaa Ruotsalaislähtöinen Voi toimii tällä hetkellä kymmenessä maassa, joissa osassa sillä on käytössä niin kutsutut freelance-hunterit, jotka voivat rekisteröityä sovelluksen avulla keräämään ja lataamaan sähköpotkulautoja korvausta vastaan. Korvaukset riippuvat potkulautojen nouto- ja jättöpaikasta sekä lataustarpeesta. Yksittäisten käyttäjien mahdollisuus tienata freelance-hunterina ei ole kuitenkaan rantautunut Suomeen, sillä Voilta kerrotaan, että yhteistyö pelkkien logistiikkayritysten kanssa toimii Suomessa tehokkaammin. – On huomattavasti helpompaa olla yhteydessä yhteen tahoon kuin todella moneen hunteriin, kertoo Mathias Soini , Voin markkinointipäällikkö. Yrityksellä on kuitenkin tarkoituksena tuoda Suomeen vielä tänä kesänä sähköpotkulautoja, joiden akut olisivat irrotettavia, jotta kokonaisia lautoja ei tarvitsisi kuskata ladattavaksi. Nykyisenkaltaisia laitteita yritys kertoo löytyvän Helsingistä, Turusta ja Tampereelta yhteensä muutama tuhatta ja laudat vaihdettavilla akuilla tulevat täydentämään tarjontaa. Soinin mukaan ei ole vielä varmaa, mikä latauskäytäntö Suomessa tulee olemaan uuden mallin kanssa. Laitteet myös huolletaan latauksen aikana Tierin sähköpotkulautoja löytyy tällä hetkellä Suomesta 1 500 ja Suomen-maajohtaja Katja Ojala kertoo, että he työllistävät Suomessa noin 30 työntekijää, jotka lataavat ja huoltavat kulkuvälineitä pääasiassa yöaikaan. – Kyseessä ei ole vain akun lataus, vaan tarkistamme joka kerta, että potkulauta on turvallinen, Ojala perustelee. Tier-sähköpotkulaudat ovat käytössä päivittäin kello 6–23. Ojala kertoo, että sähköpotkulautojen lataamista ja huoltoa yöaikaan voi vaikeuttaa esimerkiksi niiden pysäköiminen sisäpihoille. – Ihmiset eivät välttämättä ajattele pysäköidessään sisäpihalle, että portit menevät lukkoon iltaisin, jolloin niitä ei saada yöllä haettua.