Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tulospalvelu Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Voisiko Rantatunnelin laittaa kiinni länsipäästä ja antaa autojen ajaa tunneliin sulun ajaksi? Kysyimme, mitä mieltä asiantuntija on tästä keinosta liikenteen sujuvoittamiseksi

Tampereen Rantatunneli on viimeisen puolentoista kuukauden aikana ollut aiempaa harvemmin kiinni, mutta kokonaan suuaukolla odottelu ei ole loppunut. Maaliskuussa ajo tunneliin oli torstai-iltapäivään 21. maaliskuuta mennessä estetty yhteensä kahdeksan kertaa, joista seitsemän kertaa lännen suuntaan ja kerran itään. Pisimmillään seisokki on kestänyt yhdeksän minuuttia. Kysyimme asiantuntijalta, olisiko mahdollista, että liikenne pääsisi sulun aikana ajamaan tunneliin ja pysäytys olisi vasta toisessa päässä. Näin jono olisi valmiina tunnelissa, kun liikenne pääsee vihdoin etenemään. Rantatunneli on 2,3 kilometriä pitkä. Tienpidon asiantuntija Arto Luoma Pirkanmaan ely-keskuksesta sanoo, että aikasäästöä ei välttämättä syntyisi: tunneliin päästetty jono saavuttaisi nopeasti edellä ajavan jonon, kun sulku päättyy. – Toki tunnelin ollessa kiinni jonojen väliin pääsevät Santalahdessa keskustan suunnasta tulevat eli silloin matka-aika jonkin verran kasvaa. Ja välillähän voi olla niinkin, ettei ensimmäinen auto saavuta jonon päätä ennen Vaitinaroa, jos ruuhka on päässyt purkautumaan nopeasti pois alta. Tällöin viivettä toki käytännössäkin tulee. – Lisäksi autoilijoille olisi mukavampaa, että matka etenisi edes hiljaisella nopeudella verrattuna paikallaan odottamiseen. Tunneli pidetään tarkoituksella tyhjänä Tällä hetkellä Rantatunneli on käytännössä kokonaan tyhjä sulkemisen ajan. – Santalahden eritasoliittymän kohdalla tiehen on upotettu ilmaisimia, jotka kertovat, milloin liikenne alkaa ruuhkautua. Jos jono pysähtyy ja sen peräpää alkaa lähestyä tunnelia, laitetaan tunneli toisesta päästä vähäksi aikaa kiinni. Toki muutama jonossa viimeisenä olevista autoista voi hetken aikaa joutua seisomaan tunnelissa, sanoo tienpidon asiantuntija Arto Luoma Pirkanmaan ely-keskuksesta. Luoma tyrmää suoralta kädeltä idean autojen päästämisestä tunneliin sulun aikana. Syy on turvallisuus. – Tulipalotilanteessa savut poistetaan tunnelista myötävirtaan. Jos jonon pää on siellä, eikä eteenpäin pääse ajamaan, voi käydä niin, että savut tulevat koko tunnelin matkalta jonoon. Se on vaarallinen tilanne. Luoman mukaan kyse on paloturvallisuudesta lisäksi muista syistä, kuten pelastustoimien helpottamisesta onnettomuustilanteissa. Selvä ero alkutalveen verrattuna Tammikuun jälkeen Rantatunnelin puomit ovat pysyneet ylhäällä selvästi useammin kuin vielä alkutalvesta. Vaitinaron risteyksen liikennevaloihin tehty muutos on toiminut odotetusti. Liittymän läpi ehtii ajaa parhaimmillaan 6–8 autoa enemmän kuin ennen. – Toimenpiteestä on hyvät kokemukset. Missään nimessä koko ongelma ei ratkennut, mutta toistaiseksi tilanne on helpottunut. Aikaisemmin pääsyn säätelyä tarvittiin 30–60 kertaa kuukaudessa, helmikuussa kertoja oli viisi, Luoma sanoo. Lue myös: Sumppu selkeni sekuntipelillä – Pieni ja yksinkertainen muutos lopetti Rantatunnelin päivittäiset sulut ja jättiruuhkat lähes kokonaan Vaitinaron risteyksessä liikennevalot suosivat jatkossakin ruuhka-aikana Tampereen keskustan suunnasta ajavia. Luoma toivoo, että ainakin kevät ja kesä pärjätään valojen avulla. Rahoitusta lisäkaistaan ei vielä näkyvissä Jatkossa tarvitaan myös muita keinoja, jotta liikenne ei puuroudu: Liikennemäärät Tampereen seudulla kasvavat joka vuosi, ja Vaitinaron risteyksen välityskapasiteetti on jo nyt koetuksella. Pirkanmaan ely-keskus haki viime syksynä Väylävirastolta rahoitusta kolmannelle kaistalle lännen suuntaan sekä muuttuville nopeusrajoitusmerkeille. Toistaiseksi varoja ei ole saatu. – Väylävirastolla on rahoitustarve tiedossa, mutta valtion taloustilanne on aika tiukka, eikä rahoitusta riitä kaikkiin kohteisiin, sanoo johtaja Juha Sammallahti Pirkanmaan ely-keskuksesta.