Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Tässä vaiheessa suunnitelmat ovat nyt: Ravirata jää sittenkin perinteiselle paikalleen Teivoon? ”Ravitoiminnan jatko ei siinä mielessä ole pois suljettu vaihtoehto”

Teivon ravirataa Ylöjärvellä oltiin vielä vuosi sitten siirtämässä Kolmenkulman yritysalueelle läntisen kehätien varteen, mutta siirtohaaveista on luovuttu. Ylöjärven kaupunki on kaavoittanut raviradalle aiotut uudet alueet muuhun käyttöön, ja raviväki on kallistumassa nykyisessä paikassa jatkamiseen. Teivon ravikeskusta pyörittävän Tampereen ravirata oy:n toimitusjohtaja Päivi Lehtonen sanoo yhtiön käyneen vetoamassa Ylöjärven kaupunginhallitukseen nykyisessä paikassa jatkamisen puolesta. – Voimassa oleva vuokrasopimus 30 hehtaarin alueista päättyy vuonna 2035, mutta olisimme valmiita jatkamaan Teivossa esimerkiksi 15 hehtaarin suuruisella alueella, ehdottaa Lehtonen. Kaupungeilla aiesopimus alueen kehittämisestä Tampereen ja Ylöjärven kaupunginhallitukset hyväksyivät viime toukokuussa aiesopimuksen Teivon alueen pitkän aikavälin kehittämisestä. Tampereen kaupunki omistaa Ylöjärven eteläosassa 100 hehtaarin maa-alueen, jolla toimivat kaupungin vuokralaisina 30 hehtaarin alalla Tampereen ravirata oy ja Tampereen hevosklinikka oy. Vuokrasopimus alueesta päättyy vuoden 2035 lopussa, jonka jälkeen alue osoitettaisiin asuinrakentamiseen. Tavoitteena on ollut 3 000–4 000 uuden asukkaan sijoittaminen Ylöjärven harjun kupeeseen. Arvokkaat harjualueet säilyisivät virkistyskäytössä. ”Kavioura voisi säilyä nykyisellä paikallaan” Uuden ravikeskuksen 15 hehtaarin alueelle Kolmenkulmaan arvioitiin maksavan noin seitsemän miljoonaa euroa. Tampereen ravirata oy:n nykyisestäkin kahden miljoonan euron vuosibudjetista valtaosa tulee maa- ja metsätalousministeriön kanavoimista veikkausvoittovaroista, joten rahoittajia uudelle hankkeelle ei ole jonoksi asti. – Tilanne helpottuisi merkittävästi, jos pystyisimme jatkamaan nykyisellä paikalla, ja osa alueesta luovutettaisiin esimerkiksi asuntotuotantoon. Nykyisen kaviouran kunnostamiseen ei ole akuuttia tarvetta. En toisaalta ole aivan vakuuttunut, löytyisikö Teivon alueelle aivan hetkessä tuhansia uusia asukkaita, sanoo Lehtonen. ”Vaasassa tyrehtyi koko ravitoiminta” Päivi Lehtonen nostaa surulliseksi esimerkiksi Vaasan keskustassa sijainneen raviradan, jota oltiin siirtämässä muualle. – Vaasassa vanhan raviradan paikalle piti rakentaa asuntoja ja siirtää ravikeskus Mustasaareen. Uutta rataa ei saatu aikaiseksi, ja vanhan radan rakennelmat ovat joutuneet tuhoamisen ja tulipalojen kohteiksi. Koko raviharrastus kuoli sillä suunnalla. Pirkanmaa on Päivi Lehtosen mukaan pääkaupungin jälkeen maan toiseksi tärkein talousalue raviharrastuksessa ja Teivo ”Suomen vilkkain harjoitusravirata”. – Nykyisen kaltaista suurta katsomorakennusta ei tarvita, vaan se voitaisiin korvata useiden urheilulajien yhteisellä monitoimitilalla. Ihmisten liikuttelu tapahtumiin alkaa olla yhä vaikeampaa, sanoo Lehtonen. ”Jatko ei ole pois suljettu vaihtoehto” Ylöjärven kaupunginjohtajan Jarkko Sorvannon mukaan tuhansien uusien asukkaiden sijoittuminen Teivon alueelle on kymmenien vuosien asia. – Teivon kehittämisessä voitaisiin mennä asteittain eteenpäin ja osoittaa aluksi välitön ympäristö eli esimerkiksi pysäköintialueet asuinrakentamiseen. Ravitoiminnan jatko ei siinä mielessä ole pois suljettu vaihtoehto, sanoo Sorvanto. Koko alueen maankäyttö ratkaistaan syksyllä tai talvella käynnistyvän Teivo-Mäkkylän osayleiskaavan yhteydessä. – Teivo on tulevan maankäytön osalta niin sanotusti pelipaikoilla. Tästä syystä kaupunki on tehnyt Mikkolantien ja Vaasantien väliseltä alueelta joitakin vapaaehtoisia kiinteistökauppoja. Raitiotien mahdollisen jatkon osalta alkaa näyttää selvältä, ettei rata kulje pääradan vieressä, vaan mieluumminkin Mikkolantien tai Vaasantien vartta, sanoo Jarkko Sorvanto. Lue myös: Teivon raviradalle löytyi nopeasti uusi sijoituspaikka – nykyinen alue käytetään asuinrakentamiseen Hevoset, koirat ja moottoritkin yhteen? Teivon uudesta raviradasta voisi saada vapaa-ajankeskuksen – "Yritykselle tilaa päivisin"