Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Tampere huolestui piiloon jäävästä avuntarpeesta – lähiviikkoina 75 henkilöä tavoittelee 13 000:ta ikäihmistä ja kysyy, onko kaikki hyvin

Tampereella alkaa ensi maanantaina 27. huhtikuuta melkoinen puhelinrumba, kun kaupungin työntekijät alkavat tavoitella kaikkia yli 80-vuotiaita tamperelaisia ja orivesiläisiä. Orivesi on mukana, koska Tampere järjestää sen sosiaali- ja terveyspalvelut. Tehtävää varten on perustettu Tampere-apu-callcenter, eli puhelinkeskus. Kaikkiaan tavoiteltavia ikäihmisiä on 13 000. Urakkaan ryhtyy 75 henkilöä, joista 40 aloittaa ensi maanantaina. Jo tällä viikolla on aloitettu henkilöiden koulutus. Jos soittajat jaetaan tasaisesti kaikille, jokainen soittaa yli 170 puhelua. Tampereen sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämisjohtaja Anniina Tirronen sanoo, että kaikkien tavoittamiseen kuluu väistämättä viikkoja. Toisaalta koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne kestää sekin vielä pitkään. Henkilöt työskentelevät etänä tai hajautetusti eri toimipisteissä, eikä Tampere-apu-puhelinkeskuksen ihmisiä koota fyysisesti yhteen paikkaan. Tirronen sanoo, että näyttää siltä, että kaupungissa on piiloon jäävää avuntarvetta. Vaikka koronaviruksen aiheuttaman tilanteen vuoksi on tiedotettu palvelunumeroista, niin kaikki apua tarvitsevat eivät koskaan ota yhteyttä. Huolta on erityisesti yli 80-vuotiaista ja muista riskiryhmistä. –Eri palveluissa, joissa puheluihin tai yhteydenottoihin vastataan ei ole nähty niin suurta kasvua kuin mitä olimme ajatelleet. Haluamme varmistaa, että meiltä ei mene avuntarvetta ohi. Avuntarve voi olla myös henkistä tai voimme ohjata ihmisiä sähköisten palveluiden piiriin, Tirronen kuvailee. Jo aiemmin Tampereella ja Orivedellä asuville yli 70-vuotiaille on lähetetty kirje, jossa on kerrottu palveluista. Miltä eristäytyminen tuntuu? Soittajat tulevat esimerkiksi päiväkodeista ja museoista Soittajat tulevat tehtäväänsä kaupungin sivistyspalveluista, toisin sanoen esimerkiksi museoissa tai varhaiskasvatuksessa tavallisesti työskentelevistä henkilöistä. –Tehtävään ei vaadita sosiaali- ja terveysalan koulutusta, vaan tehtävään koulutetaan. Jos tulee tilanne, että tarvitaan ammattilaisen apua, niin täältä hoidamme yhteyden eri ammattilaisille. Soittajien koulutuksessa käydään läpi paitsi tekninen järjestelmä, myös mitä ikäihmisiltä kysytään, miten ohjataan eteenpäin eri ammattilaisille. Lisäksi kerrotaan tehtävästä ja siitä, millaista tukea on käytössä, jos soittamisessa tulee eteen asioita, jotka jäävät vaivaamaan puheluita soittavia. Tirronen uskoo, että puheluissa nousee varmasti esiin koronaviruksen aiheuttamien huolten lisäksi erilaisten palvelujen saatavuus ja myös henkisen tuen tarve. –Teemme seurakuntien kanssa yhteistyötä, jotta meillä olisi osoittaa henkiseen tukeen reittejä. Uskon, että se nousee koko ajan enemmän. ”Varmasti tulee antoisia kohtaamisia” Soittajien tukena on sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia. Yksi heistä on normaalitilanteessa Pappilanpuiston palvelukeskuksessa palveluvastaavana toimiva Kirsi Korhonen . Hän kertoo, että koronaviruksen aiheuttamat rajoitukset ovat aiheuttaneet paljon kysymyksiä, jotka usein liittyvät arkeen. Jos esimerkiksi on käynyt vuosikaudet syömässä palvelukeskuksessa, on pitänyt järjestää ateria- tai kauppapalvelut toimiviksi poikkeustilanteessa. –Kun omat palvelut ovat järjestyksessä, niin tuntuu että monet ovat huolissaan muista, Korhonen sanoo. Korhonen uskoo, että työ voi olla siihen ryhtyville myös antoisaa. – Iäkkäät ihmiset kokevat tämän varmaan hyvänä, että otetaan yhteyttä ja pidetään huolta. En epäile, etteikö voi tulla haastavia tilanteita vastaan, mutta varmasti tulee myös hyviä kohtaamisia. Korhonen uskoo, että työhön ryhtyvien vahvuus on, että heillä on asiakaspalvelukokemusta jo ennestään. Hän myös muistuttaa, että soittajien tukena on joukko sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia, joilta saa tukea ja neuvoja, jos tilanne jää mietityttämään. – Yhdessä me tätä teemme. Kehitteillä kaikenikäisten neuvontanumero Jos tilanne pitkittyy, tarkoitus on kehittää Tampere-apu-puhelinkeskukseen myös kaikenikäisten neuvontanumero. Sinne voisi soittaa, jos on avuntarvetta tai muita tilanteen aiheuttamia murheita. Palvelunumeron perustamisen aikataulu on vielä avoin, mutta se on jo rakenteilla. Tirrosen mukaan ajatus on, että palvelunumeron kautta saataisiin apua tarvitsevat ja erilaiset auttavat tahot, kuten erilaiset järjestöt tai seurakuntien palvelut entistä paremmin kohtaamaan toisensa.