Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Tältä näyttää Tampereen ratikan vihreä pikkuveli, joka saapuu testaamaan rataa – koeajaa raiteita uusissa väreissä ja 18 000 kilon lisäpainoilla lastattuna

Tampereen ensimmäinen testiratikka tulee helmikuun lopussa Hannoverista. Tampereen Raitiotie pääsee kokeilemaan kevyellä testiratikalla, että ratainfra varmasti toimii. Kysyimme Tampereen raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviöltä , millainen ratikka maaliskuussa Hervannan varikon ja Turtolan välisellä radalla kulkee. Miten testiratikka saapuu Tampereelle? – Se tulee laivalla ja maateitä erikoiskuljetuksella samanlaisella rekan erikoisvalmisteisella lavetilla kuin meidän omat vaunumme aikanaan tulevat Tampereelle. Samaa lavettia on käytetty Helsingin kaikkien Arctic-ratikkavaunujen siirtoihin. Onko tarkka päivämäärä jo selvillä? – Ei ole vielä. Tarkoittaako testiratikka lisäkuluja? – Ei. Transtech kustantaa testivaunun tulon Tampereelle. He ovat sen hankkineet, joten siinä mielessä ei Tampereelle tai tamperelaisille tule lisäkustannuksia. Testit ja radanhionnat olisi tehty joka tapauksessa, joten niistäkään ei tule lisää kuluja. Ihan suunnitelman mukaan mennään. Tuleeko ratikka suoraan käytöstä? –  Ratikka on käytöstä poistettu laite. Vaunua on käyty testaamassa Hannoverissa ja tarkastettu, että kaikki on kunnossa. Millaisia muutoksia vaunuun täytyy tehdä? Muuttuuko sen ulkonäkö? – Pienet yksityiskohdat muuttuvat. Lastaamme vaunuun 18 000 kiloa lisäpainoja, koska vaunu ei painoltaan ja mitoiltaan vastaa meidän ratikkaamme. Tampereen ratikkavaunu painaa 56 800 kiloa. Saamme sillä tavalla simuloitua oikeaa tilannetta. Ratikka ei vastaa tamperelaista vaunua leveydeltään eikä pituudeltaan, joten asennamme vaunun ulkopuolelle lisäpaloja ja ulokkeita, jotka simuloivat sitä, missä esimerkiksi keula jatkossa kulkee. Kuuluuko testiratikasta enemmän ääntä kuin Tampereen lopullisista vaunuista? – Perustekniikka on sama, esimerkiksi kääntyvät telit. Elektroniikka on vanhempaa. En usko, että tästäkään kovaa ääntä kuuluu. Riippuu siitä, millainen ääni sähkökäytöstä kuuluu. – Testiratikka on suurin piirtein samaa ikäluokkaa ja tyyppiäkin kuin Helsingin vanhat nivelraitiovaunut. Samanlainen meillä on Tampereen Keskustorillakin. Miten rataa valmistellaan testivaunulle Hervannan varikolla? –  Ensin radalta poistetaan lika ja ruoste kiskonhiontakoneella varikon ja Turtolan väliltä. Siellä on juuri koneen koulutus menossa. Kiskojen hionta on tulevaisuudessa normaali huoltotyö. Kiskoja pitää aika ajoin hioa, jotta kiskot ja vaunujen pyörät pysyvät kunnossa. Milloin pysäkkien katokset ja näytöt tulevat? – JCDecaux toimittaa katokset ja pitää niitä yllä. Pysäkit on asennettu tämän vuoden loppuun mennessä. Informaationäytöt tulevat pysäkeille maaliskuun 2021 loppuun mennessä. Kaikki on siten valmiina, kun matkustajien koeliikenne alkaa huhtikuussa 2021.