Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

Mieli ja kroppa virkeäksi koulutuntien taukoliikunnalla

Koulu on se paikka, jonne jokainen suomalainen nuori menee istumaan päivittäin moneksi tunniksi. Suurin osa koulupäivästä nimenomaan istutaan. Istuma-asennossa ihmisen lihakset eivät aktivoidu, ja se vaikuttaa negatiivisesti myös ajatteluun. Jo pienillä taukojumpilla voitaisiin saada aikaan muutosta. Ai mitä muutosta? No, olen huomannut, että etenkin iltapäivää kohden keskittyminen vaikeutuu ja se aiheuttaa monille turhautumista ja levottomuutta. Tiedän, että jotkut vetoavat esimerkiksi välituntien olemassaoloon, mutta useimmat oppilaat haluavat välituntisin virkistäytyä muilla tavoin, ja harvalle varsinkaan yläkoulussa tulee ensimmäiseksi mieleen mennä juoksemaan ympäri koulun pihaa välituntisin. Myös välituntiliikuntaa on olemassa, mutta se ei vedä kaikkia oppilaita mukaansa. Oppitunnit kestävät noin 45 minuuttia, ja moni ehtii tuossa ajassa tylsistyä tai passivoitua, vaikka tunnin aihe kiinnostaisikin. Usein oppilaat kannattavat viimeisillä tuplatunneilla tuntien yhteen pitämistä, koska tällöin pääsisi aikaisemmin kotiin. Viimeistään tässä tilanteessa taukoliikuntaa tai -aktivointia tulisi harkita, koska levottomuuden määrä lisääntyy huomattavasti. Jo pienellä liikkeellä saataisiin veri kiertämään aivoissa ja keskittymistä paremmaksi. Taukoaktivointiin ei pitäisi kulua muutamaa minuuttia enempää. Esimerkiksi YouTubesta löytyy varmasti monia taukoliikuntaideoita, jos tunnin pitävä opettaja ei halua itse keksiä ohjelmaa. Taukoliikuntaa ei tarvitsisi harrastaa joka ikinen tunti, koska sen ideanahan on pelastaa levottomat oppitunnit. Hyviä esimerkkejä taukoliikunnasta ovat esimerkiksi hartioiden pyörittely, selän avaukset, kyykyt sekä erilaiset kurotukset tai paritehtävät. Myös oppilaat voisivat ehdottaa erilaisia liikkeitä tai tehtäviä. Ratkaisu olisi hyvä, koska muuten aktiivistenkin oppilaiden niskat ja aivot todennäköisesti jumiutuvat istumisen seurauksena. Pienillä asioilla on merkitystä terveyteen ja keskittymiseen. Kirjoittaja on Takahuhdin koulun 8-luokkalainen.