Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Valtteri Bottaksella on sauma jyrätä voittoon heti avauskisassa – Haastajien yllä leijuu kysymysmerkkejä

F1-kauden 2020 talvitestit lauloivat samaa, tuttua virttä. Barcelonan kuusipäiväiset testit antoivat jotain osviittaa tulevan kauden asetelmista, mutta paljon jäi vielä hämäränpeittoon. F1-asiantuntijan Jyrki Järvilehto tekee yhden terävän huomion testien annista. – Hyvä juttu oli se, että kaikki autot olivat kestäviä. Yhdelläkään tiimillä ei vaikuttaisi olleen suurta katastrofia luotettavuuden suhteen. Toki pieniä vikoja tulee siellä täällä, mutta sen takiahan testataan ja yritetään käyttää kuusi päivää niin hyvin hyödyksi kuin mahdollista, Järvilehto toteaa. Tallit selättivät tämän kauden testimuutoksen komeasti. Testejä ajettiin kaksi päivää aiempaa vähemmän, mutta silti kierrosmäärät eivät laskeneet dramaattisesti. Jotta tämä oli mahdollista, täytyi tallien paiskia pitkää päivää jo ennen Barcelonan ajourakkaa. – Tallien täytyi miettiä tarkemmin, mitä asioita ylipäätään kannattaa testata. Niukemmat ajotunnit tarkoittivat siis keskittymistä oleelliseen. Pääpaino oli raskaalla bensakuormalla ajetuissa kierroksissa, joiden avulla saadaan arvokasta dataa auton ja renkaiden toimimisesta kisaolosuhteissa. – Tuskin todellista vauhtia nähtiin keneltäkään, Järvilehto summaa. F1-studio pisti tallit paremmuusjärjestykseen uuden kauden kynnyksellä. Piilotteliko Ferrari iskukykyään? Kuten vanha formulasananlasku muistuttaa, ei testien perusteella kannata tehdä päätöksiä tallien voimasuhteista. Jotain ne kuitenkin kertoivat. Mercedes oli talvitesteissä totutun vahva ja väkevä itsensä.. Hopeanuolen kuljettajat Valtteri Bottas ja Lewis Hamilton ahmivat eniten kierroksia, minkä lisäksi suomalaiskuski täräytti myös koko testien nopeimman kierrosajan. Vähätellään talvitestien antia kuinka paljon tahansa, tuskin näiden tilastojen kärkipaikat kuitenkaan muuta kertovat kuin Mercedeksen erinomaisesta iskukyvystä tulevaankin kauteen. Bottaksen F1-faneja tämä ilahduttaa. – Talvitestit lupaavat Valtterin kannalta hyvää. Tietysti hän on ollut monesti aiemminkin testeissä hyvä. Australia on myös sopinut aiemmin hyvin Valtterille, toivottavasti meno ja hyvä vire jatkuvat. Auto ja tiimi näyttävät todella hyvältä, Järvilehto toteaa. Haastajista Red Bull vaikuttaisi olevan lähimpänä kuusi edellistä tuplatitteliä vienyttä Mersua, kun taas Ferrari oli vauhdillisesti yllättävän vaisu. – Ferrarilla oli ongelmia, testit olivat hivenen pettymys. Näyttöjä olisi pitänyt olla vähän enemmän. Nyt talli oli vähän vaisu, mutta toivottavasti siitä löytyy potentiaalia. Tämä on Ferrarille se vuosi, jolloin pitää ihan oikeasti haastaa Mersua. Viime vuonna nähtiin hyvää nousua loppukaudesta. Jos se kaikki on otettu talteen, niin suunnan pitäisi olla ylöspäin, Järvilehto arvioi. Energiajuomatallin ongelmana Järvilehto näkee auton, joka pitää kuljettajat koko ajan varpaillaan. – Red Bull on tehnyt hyvää kehitystyötä, mutta auto ei ollut täydellinen. Viime vuonna Hondan moottori oli todella hyvä, mutta auto ei ollut missään nimessä maailman paras. Nytkin testeissä nähtiin paljon spinnauksia. Se osoittaa, ettei auto ollut balanssissa.