Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Ajanviete Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Käytössä oleva Amurin junaseisake palvelisi myös Särkänniemeen meneviä ja Tampereen matkailua

Aarne Alameri kirjoitti ( AL 9.12.) osuvasti Tampereen lähijunaliikenteestä. Puutteellisen lippuyhteistyön ja vähäisen vuorotarjonnan ohella kummastuttaa, ettei jo olemassa olevaa infraa hyödynnetä lähijunapilotissa. Viimeisimmässä rataremontissa purettiin Amurin seisakkeen toinen laituri, mutta toisella raiteella seisakelaituri parannettiin ja se on edelleen olemassa: korotettu laituri on 60 metriä pitkä ja täyttää esteettömyysvaatimukset. Mikään tuskin estäisi yhdellä 52 metrin yksiköllä ajettavia M-junia pysähtymästä seisakkeella. Koska arkivuorokaudessa on vain seitsemän M-vuoroparia Nokialle, ei laiturin puuttuminen toiselta raiteelta ole ongelma: kaikkien vuorojen ajaminen laituriraiteen kautta onnistuu pelkällä liikennesuunnittelulla. Nykyinen ratainfra ja liikennemäärät mahdollistavat molempien raiteiden liikennöinnin kumpaankin suuntaan ongelmitta. Amurin seisake on kuitenkin hallinnollisesti lakkautettu. Uudelleen avattaessa sitä koskevat kaikki uuden seisakkeen vaatimukset. Kansallisten määräysten mukaan seisakkeen pituuden pitää olla vähintään 80 metriä – tarvitsi kalusto näin pitkää laituria tai ei. Seisakkeelle vaaditaan myös määritellyn tasoinen matkustajainformaatio sekä muu varustus. Laituri nykytilassaan tarjoaa siltikin riittävät olosuhteet pysähdykselle, joten poikkeuslupa tällaiselle kokeiluluontoiselle liikenteelle voitaneen myöntää. Seisakkeen käyttöönotto lienee hallinnollisesti mahdollista ennen ensi kesän aikataulukautta. Kyse on vain halusta. Nyt olisi siis poliitikoilla, Tampereen kaupungilla, Särkänniemellä, Pirkanmaan liitolla ja viranomaisilla näytön paikka. Seisake palvelisi ennen kaikkea Amuria, mutta myös Särkänniemeä, jonne voisi matkustaa ekologisesti junalla kaikkialta Suomesta. Käytännössä seisakkeelle ei tarvitsisi kuin nimikilven, aikataulun ja Nyssen matkakorttien leimauslaitteen. Halpa hinta siitä, että jo olemassa olevaa yhteiskunnan omistamaa infraa sekä yhteiskunnan hankkimaa liikennettä hyödynnettäisiin mahdollisimman tehokkaasti.