Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Tällainen on ruokaostosten matka, kun ne tilataan kotiin verkosta – selvitimme, mistä korona-ajan ilmiössä on kyse Pirkanmaalla

Valeria Tchikhanova käynnistää tabletin ja asettaa radiopuhelimen kaulukseen. Mukaan lähtee myös sormiin kiinnitettävä viivakoodinlukija, joka on korvaamaton apu päivän työvuorossa. Aamuvuoro Tampereen Koivistonkylän Prisman kerääjänä on alkanut. Tchikhanova on yksi Pirkanmaan osuuskaupan noin 70 työntekijästä, jotka työskentelevät nyt korona-ajan menestyksen, ruuan verkkokaupan parissa. Samassa aamuvuorossa Kovistonkylän Prismassa on noin 20 muuta tuotteiden kerääjää. Nyt keräilytyötä on tehty yövuoroissakin, kertoo Koivistonkylän Prisman ruuan verkkokaupan myyntipäällikkö Anne Holopainen . Tchikhanova avaa tabletin ruudulle näkyviin päivän tilaukset. Niistä valikoidaan mukaan yleensä kaksi tai kolme kerralla kerättäväksi. – Kuusituntisen työvuoron aikana ehdin kerätä siis kahdentoista kotitalouden ostokset, Tchikhanova kertoo. Korona-ajan huipusta palaudutaan Rajoitustoimien alkuaikana erikoinen aika näkyi sekä verkko-ostosten suosiossa että tilatuissa tuotteissa. – Silloin listalla oli paljon kuivaruokaa, isoja tilauksia maitopurkkeja ja tietysti vessapaperia, Tchikhanova sanoo. Asiakkaista iso osa on lapsiperheitä, mikä näkyy vaippapakettien ja lastenruuan menekissä. – Lähtökohtaisesti ostokset ovat lähellä kivijalasta ostavien perheiden ostoksia. Kerralla ostetaan tosin enemmän, Pirkanmaan osuuskaupan palveluliiketoiminnan toimialajohtaja Ville Jylhä vahvistaa. K-ryhmän digitaalisten palvelujen myyntijohtaja Antti Rajala kertoo, että K-kaupoissa myös siivousvälineiden myynti korostui kevään verkkokaupassa. Nyt tilanne on palaamassa kohti normaalia niin rajoitusten kuin tilausten osalta. Verkko-ostaminen kasvoi poikkeustilan alussa nopeasti. – Kysyntä oli välillä niin voimakasta, että kaikkeen ei millään pystytty vastaamaan ja toimitusajat olivat täynnä viikoksi eteenpäin. Vaikka nopein kasvu tapahtui maaliskuun aikana, ruuan verkkokauppa on jatkanut kasvuaan myös toukokuun puolella sekä ruuan verkkokaupan kapasiteetin että palvelua tarjoavien kauppojen määrällisen kasvun myötä, Ville Jylhä S-ryhmästä kertoo. K-ryhmän Antti Rajala kertoo, että kun verkkokaupan osuus päivittäistavaroiden myynnistä koko Suomessa oli 0,6 prosenttia vuonna 2019, kevään aikana K-ryhmässä käytiin jo yli 5 prosentin tasolla. – Myynti on nyt hieman tasoittumassa. Arviomme on, että taso on asettumassa yli 2 prosenttiin. Yleisin Pirkanmaan osuuskaupan verkkokaupan asiakas on 35–44-vuotias tamperelainen. Keskiostos pyörii noin 150 euron paikkeilla. Asiakkaista 13 prosenttia on yli 65-vuotiaita. Se on korona-ajan tuoma muutos. – Maaliskuusta eteenpäin tarkasteltuna 13 prosenttia ruuan verkkokaupan asiakkaista on ollut senioritalouksia, kun aiemmin senioreita ei ole asioinut ruuan verkkokaupan asiakkaana lähes ollenkaan, Ville Jylhä kertoo. Antti Rajalan mukaan myös K-ruokakaupoissa eläkeläistalouksien määrä asiakkaissa on korostunut kevään aikana. Tabletti ohjaa, mutta ihminen ajattelee Ennen myymälän puolelle lähtemistä Valeria Tchikhanova käy läpi vielä tilaukseen liittyvät toiveet ja terveiset, joita asiakas voi palvelun kautta jättää. Verkkokaupassa asiakasta ei kohdata kasvokkain, siksi kommentit ovat Tchikhanovan mielestä mukava osa työtehtävää. Sitten Prisman Kauppakassi-palvelulle merkattu keräilykärry on valmis myymälän puolelle. Tabletti kertoo parhaan reitin, jota juuri näiden ostosten kanssa kannattaa kulkea. – Tätä ominaisuutta onkin kehitetty näiden kuukausien aikana meidän palautteen perusteella. Näytöltä näkee kerättävän tuotteen kuvan, painon, hinnan ja alkuperän. Keräilijä noutaa tuotteen, jonka viivakoodi luetaan sormiin kiinnitetyllä laitteella. Tuote nostetaan kyytiin oikealle asiakkaalle menevään laatikkoon. Tchikhanova poimii hyllystä myslipaketin, mutta laitteen näyttö välkähtää. – Ai tämä olikin väärä mysli. Saman merkin eri tuotteet voivat olla todella saman näköisiä. Onneksi laite huomauttaa, jos olen ottanut väärän tuotteen. – Tällaiset samannäköiset tuotteet ovat välillä hankalia. Esimerkiksi lasten ruuat, kuten pilttipurkit, ovat tosi samannäköisiä. Välillä menee oma aikansa, kun etsii oikeaa makua. Samalla tavalla laite huomauttaisi, jos tuotteen laittaisi vahingossa väärälle asiakkaalle menevään laatikkoon. Nyt oikean myslilaatikon kohta hyllyssä on tyhjä, mutta laite kertoo tuotteita olevan. Tchikhanova kertoo, että kyse on todennäköisesti siitä, ettei tuotteita ole vielä purettu varastosta hyllylle. – Välillä näitä pitää etsiä. Se harmittaa, kun kuluu aikaa ja se vähentää tehokkuutta. Yksi vaihtoehto on, että tuote on päässyt loppumaan. Silloin keräilijän pitää päättä, miten tuote korvataan. Laite antaa usean vaihtoehdon sopivista tuotteista. – Minusta näiden ehdotusten määrä on lisääntynyt korona-aikana ja sovellus on oppinut älykkäämmäksi. Kaikkeen ei kuitenkaan laite riitä. Keräilijän on tehtävä ostoksia kuin itselleen. Esimerkiksi perunoiden tilauksissa kappaleet ja kilot sekoittuvat toisinaan. – Palautteessa on kiitetty, kun keräilijä on ymmärtänyt, että halutaan kilo perunaa eikä yhtä kappaletta, Tchikhanova hymyilee. Kahden vuoden aikamatka Verkkomyynnin osuus Pirkanmaan osuuskaupan kaikkien toimipaikkojen kaikesta päivittäistavarakaupan myynnistä on tällä hetkellä yli 2 prosenttia, Ville Jylhä kertoo. – Kasvua tapahtuu koko ajan ja odotetaan tapahtuvan myös tulevina vuosina. Vuonna 2030 Pirkanmaan alueella voitaisiin olla noin 10 prosentin tasossa. K-ryhmän Antti Rajala arvioi, että huhti–toukokuun aikana käytiin jopa viiden vuoden päässä ruuan verkkokaupan kehityskaarella. – Noin parin vuoden hyppy kehityksessä eteenpäin jää voimaan koronan kriittisen ajan jälkeenkin, Rajala sanoo. Palvelun käyttö vaatii ihmisiltä omien rutiinien muuttamista, mutta Rajala uskoo, että koko ajan suurempi osa suomalaisista löytää palvelun pariin. – Vertaisin sitä esimerkiksi kotisiivoukseen. Siinä tietyllä tavalla ulkoistetaan kaupassa käynti verkkokaupan kerääjälle. Verkkokaupan tulevaisuuden trendejä arvioidaan muun muassa seuraamalla muun maailman tilannetta. Yhdeksi kohteeksi, johon seuraavaksi kiinnitetään huomiota, Rajala nostaa toimitusnopeuden kasvattamisen. – Ja yleisesti asiakkaiden odotukset kasvavat varmasti samaan aikaan kun palvelu kasvaa. Verkkokauppa työllistää K-ryhmän Antti Rajala kertoo, että keräämiseen liittyvissä tehtävissä voi suurimmissa kaupoissa työskennellä yli 50 henkilöä. – Tämän lisäksi verkkokauppa työllistää suuren määrän kuljettajia. Yhteen tilauksen keräämiseen ja toimitukseen käytetään aikaa yhteensä noin tunnin verran, kun lasketaan keräykseen, kuljetukseen ja muihin tilaukseen liittyviin tehtäviin käytettävä aika, Rajala summaa. Keräilytyö tehdään täysin manuaalisesti. Keräilytyö hurmasi Tabletin reitti ohjaa Valeria Tchikhanovan kierroksen loppuun, kuiva-aineista vihanneksiin ja viimeisimpänä kylmien tuotteiden kautta takaisin aloituspisteeseen kaupan takaosiin. Matkalla uupumaan jäänyt myslipakkaus löytyy lopulta lavalta varaston puolelta, ja Tchikhanova pakkaa sen tyytyväisenä laatikkoon. Takatilassa ostokset pakataan asiakkaan päätöksen mukaan muovipusseihin tai pahvilaatikoihin. Pakkauskin on optimoitu tarkkaan. Pusseista tehdään vain rajatun kokoisia ja painoisia, jotta ne mahtuvat noutokaappeihin. Kemikaaleja, kuten astianpesutabletteja, ei pakata ruuan kanssa samaan kassiin. Perheen ostokset päätyvät kylmätilaan odottamaan kotiinkuljetusta tai noutoa, tässä tapauksessa noutoa. Se onkin yleisin tapa Prisman verkkokaupassa Pirkanmaalla. Noin 65 prosenttia verkko-ostoksista kerätään noudettavaksi noutokaapeista. Kylmätilassa ostokset odottavat järjestyksessä kellonajan mukaan ja ennen noutoaikaa ne viedään kaappiin. Tchikhanovan työ päättyy, ja asiakkaalle lähtee viesti, joka kertoo ostosten olevan noudettavissa. Aiemmin S-ryhmän kahvilassa työskennellyt Tchikhanova on yksi työntekijöistä, jotka siirtyivät S-ryhmän muihin työtehtäviin ravintoloiden rajoitusten astuttua voimaan. Hän on viihtynyt työssä niin hyvin, että vaihtoi lopulta kokonaan töihin kerääjäksi. Päätöksen taustalla oli epävarmuus töistä, sillä vaikka ravintolat saavat olla jo auki, eri rajoitukset tekevät työnsaannista hyvin epävarmaa. – Olen ollut todella onnellinen päätöksestäni, hän hymyilee. Suomen päivittäistavaramyynti vuonna 2018 oli 18,2 miljardia euroa (sis. alv). Vuonna 2018 S-ryhmän markkinaosuus oli suurin (46,4 prosenttia) ja K-ryhmän toiseksi suurin (36,1 prosenttia). S-ryhmän päivittäistavaroiden myynti oli 8450 miljoona euroa, K-ryhmän 6 568 miljoonaa euroa. Lähde: Markkinatutkimuslaitos Nielsen, Päivittäistavarakauppa ry