Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Parkanon kuolonkolari nosti jälleen esille kolmostien vaarat – Tien parantamista on suunniteltu koko 2000-luvun ajan

Torstaina sattunut raju onnettomuus kolmostiellä Parkanon Alaskylässä on nostanut jälleen esiin puutteet kyseisen tien turvallisuudessa. Torstaina Parkanon kohdilla sattuneessa kuorma-auton ja kahden henkilöauton kolarissa kuoli kaksi ihmistä ja kaksi loukkaantui vakavasti. Kolme muuta onnettomuudessa osallisena ollutta henkilöä saivat rytäkässä lievempiä vammoja. Poliisi on tiedottanut, ettei se kerro turman tutkinnasta toistaiseksi enempää tai ota kantaa syyllisyyskysymykseen. Komisario Ismo Nykopp Sisä-Suomen poliisista toteaa kuitenkin, että turman tieosuudella on korkea onnettomuusriski. – Tie on vilkkaasti raskaiden ajoneuvojen liikennöimä ja täynnä paljon pieniä risteyksiä, mutta tieosuudella ei ole kiihdytykselle tai kääntymiselle tarkoitettuja kaistoja. Sisä-Suomen poliisilaitos epäileekin, että onnettomuus tapahtui, kun kuorma-auto törmäsi edellä ajaneeseen, vasemmalle kääntymässä olevaan autoon ja ajautui siitä vastaantulevien kaistalle törmäten vastaantulevan auton etuosaan. Katso videolta, miltä turmapaikka näyttää: Tien vaarallisuus ollut tiedossa pitkään Tieosuuden puutteet ovat olleet tiedossa jo pitkään. Kolmostien Tampere-Vaasa-välin parantamista on suunniteltu koko 2000-luvun ajan. Väyläviraston selvityksen mukaan tie on kaikilla liikenneturvallisuuden tunnusluvuilla mitattuna selvästi muita valtateitä vaarallisempi. Pirkanmaalla kolmostien suurimmat ongelmat sijoittuvat Tampereen ja Ikaalisten välille, mutta myös Alaskylän ja Parkanon keskusta-alueen väli on merkitty yhdeksi parannuskohteeksi vuonna 2015 linjattujen Tampere-Vaasa-välin ensimmäisen vaiheen kunnostustoimenpiteiden joukkoon. Pirkanmaan ely-keskuksen vs. ylijohtajan Juha Sammallahden mukaan tielle on tehty pieniä parannuksia viime vuosien aikana. Myös suuremmista hankkeista yksi, Hämeenkyrön ohitustie on saatu alkuun. Korjaukset eivät kuitenkaan ole olleet Sammallahden mukaan riittäviä parantamaan olennaisesti tien turvallisuutta Parkanon kohdalla. – Tieosuus on aika mutkainen, eikä tien leveys ole tämän päivän vaatimusten mukainen. Kuntien johtajat vaativat tien parantamista Sammallahden mukaan Alaskylän ja Parkanon tievälin parannuksesta on olemassa vuosia sitten tehty suunnitelma, joka odottaa poliittisen päätöksenteon eli eduskunnan kautta saatavaa rahoitusta. Hankesuunnitelmassa tieosuus saataisiin suoraksi vetämällä se uuteen paikkaan. Tiestä tulisi kaksikaistainen toiseen suuntaan ja yksikaistainen toiseen. Kaistat on suunniteltu erotettaviksi keskikaiteella. Lisäksi tieosuuden liittymiä parannettaisiin. Parkanon kaupunginjohtaja Jari Heiniluoma , Ikaalisten kaupunginjohtaja Kari Tolonen, Hämeenkyrön kunnanjohtaja Antero Alenius ja Pirkanmaan Liiton maakuntajohtaja Esa Halme lähettivät perjantaina liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakalle (sd.) avoimen kirjeen, jossa he pyytävät Alaskylän hankesuunnitelman toteuttamista sekä Ikaalisten Mansioniemessä sijaitseva Raivalan risteyksen parantamista kaistajärjestelyillä. Kirjeessä toivotaan, että Alaskylän hankkeelle varataan 13 miljoonaa euroa ensi vuoden talousarviossa. – Ministeri Harakka on vastannut lyhyesti viestiini. Hän ei ottanut kantaa raha-asioihin, mutta ilmoitti noteeranneensa asian, Heiniluoma kertoo. Kirjeen allekirjoittaneet muistuttavat, että Luoteis-Pirkanmaalla on tapahtunut vakavia onnettomuuksia ennenkin. Viimeksi Parkanossa samaisessa Alaskylän mutkassa kuoli rekankuljettaja vuoden 2018 helmikuussa, Ikaalisten Mansoniemessä kolmostien ja Raivalan risteyksessä kuoli 20-vuotias nainen 1.9.2017 ja heti seuraavana päivänä 2.9.2017 83-vuotias mies kuoli Hämeenkyrössä kolmostien ja Kyröskosken risteyksessä. – Alaskylän tieosuuden parantaminen on pudonnut tekolistalta vuosi toisena jälkeen. Onneksi saimme läpi Hämeenkyrön ison hankkeen, mutta turvallisuuden kannalta keskeiset kohdat, kuten Alaskylä ja Raivalan risteys ovat aina siirtyneet, Heiniluoma sanoo. Kolmostie tasoltaan nykyaikaa jäljessä Ely-keskuksen Sammallahti kuvailee kolmostien Tampere-Vaasa-välin olevan tekniseltä tasoltaan nykyaikaa jäljessä. Samat ongelmat, jotka vaivaavat Alaskylän ja Parkanon väliä, vaivaavat montaa muutakin kolmostien osuutta. Tiet ovat kapeita, mutkaisia, liittymissä on puutteita, eikä kääntyville autoille ole useimmiten omaa kaistaa. Sammallahden mukaan kapean kolmostien tekee erityisen vaaralliseksi sen suuri käyttöaste. Henkilöautojen lisäksi päivittäin tiellä kulkee yli tuhat raskasta ajoneuvoa. Lisäksi liikenteen odotetaan vain kasvavan lähivuosina. Myös poliisin onnettomuustilastoissa kolmostie erottuu. Nykopp kertoo, että tielle on lisätty viime vuosien aikana automaattista valvontaa, minkä lisäksi poliisi valvoo tietä aktiivisesti fyysisesti paikanpäällä. – Fyysisesti läsnä olevaa poliisivalvontaa ja automaattivalvontaa kohdennetaan sinne, missä tapahtuu paljon onnettomuuksia ja jossa todetaan räikeitä ylinopeuksia, Nykopp selittää. ”Pirkanmaan tiehankkeiden ykkösprioriteetti” Sammallahden mukaan ei ole yksiselitteistä vastausta sille, mikä vaarallisen kolmostien kunnostuksessa kestää. – Yleisesti tienpidon rahoitus on jäänyt Suomessa jälkeen 2000-luvun tarpeisiin nähden. Teillä on paljon vaaranpaikkoja. Tällä hetkellä Suomessa valmistellaan ensimmäistä valtakunnallista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa. Kyseessä on 12-vuotinen toimenpideohjelma, joka sisältää valtion ja kuntien toimenpiteitä sekä liikennejärjestelmää koskevan valtion rahoitusohjelman. Ensimmäinen suunnitelma valmistellaan vuosille 2021– 2032 ja sen toimeenpanosta on tarkoitus päättää ensi keväänä. Yksi liikennejärjestelmäsuunnitelmaa laativan työryhmän jäsenistä on pirkanmaalainen kansanedustaja Arto Pirttilahti (kesk.). Hänen mukaansa työryhmässä on toistaiseksi keskusteltu lähinnä suunnitelman kokonaiskuvasta ja rahoituksen pääpainopisteistä. Pirttilahden mukaan kolmostie on Pirkanmaan tiehankkeiden ykkösprioriteetti ja sen puolia pidetään, kun työryhmä aloittaa keskustelun suunnitelmaan kuuluvista tieosuuksista. – Meillä on kova ponnistus kolmostien osalta ja uskoisin, että kaikki maakunnan edustajat tuovat sitä esille. Myös toinen pirkanmaalainen keskustan kansanedustaja, Jouni Ovaska on ottanut kantaa Alaskylän tien mutkien oikaisemisen ja kolmostien remontin puolesta. Valtatie 3-eduskuntaverkoston puheenjohtajana Ovaska sanoo aikovansa ottaa asian heti prioriteettilistalle verkoston syksyn ensimmäisessä kokouksessa. – Tien remontin osalta aikaa ei ole hukattavaksi. Alueellisesti tätä hanketta on ajettu pitkään, mutta se ei riitä. Syksyn ensimmäisessä kokouksessa tulen esittämään Vaasan, Satakunnan ja Pirkanmaan vaalipiirien kansanedustajille, että tämä kohde priorisoidaan vaikuttamislistamme kärkeen. Meidän on löydettävä rahat tien parantamiselle, Ovaska kertoo lähettämässään tiedotteessa.