Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Suomi on maailman venetihein maa – hyvä viihdekäyttäjä, muista nämä kun lasket veneen vesille

Veneilykausi on alkanut eteläisessä Suomessa. Suomi on Uuden-Seelannin kanssa maailman venetihein maa. Liikenne- ja viestintävirasto Trafi arvioi vuonna 2017 Suomessa olevan 1,16 miljoonaa venettä. Rekisteröityjä vesikulkuneuvoja oli reilut 203 000. – Vaikka veneily on esimerkiksi autoilua enemmän viihdekäyttöä, veneidenkin käyttötarkoitukset ovat moninaisia. Ja turvallisuus on tietenkin tärkeintä, käyttötarkoituksesta riippumatta, sanoo käytettyjä veneitä myyvän Torin moottoriliiketoiminnasta vastaava johtaj a Jenni Tuomisto. Suomen yleisin venetyyppi on perinteinen, edullinen ja helppokäyttöinen puinen tai lasikuituinen soutuvene. Näitä vesiliikenteen polkupyöriä ei tarvitse rekisteröidä. Rekisteröitävistä veneistä suosituimpia olivat vuonna 2018 pulpettiveneet, joilla seilataan yleensä moottorivoimalla. Vene vesille, 3 vinkkiä Tarkasta pinnat Oli kyseessä mikä tahansa materiaali ja mikä tahansa venetyyppi, ulkopinnat on syytä tarkastaa jokaisen talvehtimisen jälkeen. Suurin vaurioitumisvaara on kuljetuksen yhteydessä. Trailerien ja varastojen metallipinnat tekevät pahimmassa tapauksessa ikävää jälkeä veneeseen. Pääsyy pintojen tarkastamisen tärkeyteen on tietenkin vesitiiveyden varmistaminen. Pienikin rako riittää vuotoon. Jos vene nostetaan veteen nostoliinoilla, kannattaa merkata kylkiin esimerkiksi tarralla kohdat, joista veneen voi nostaa rikkomatta sen laitteita. Muun muassa lokin anturi rikkoutuu herkästi nostotilanteissa. Kun venettä nostetaan seuraavan kerran, tarrat ovat kätevä apuväline. Tarkasta hallintalaitteet Mitä suurempi vene on, sitä enemmän siinä on erilaisia hallintalaitteita ja sitä tärkeämpää niiden läpikäyminen on keväthuollon yhteydessä. Isossa purjeveneessä hallintalaitteisiin kuuluvat myös purjeet ja köydet. Eritoten köysien kunnon varmistaminen on purjeveneessä tärkeää, sillä niillä jokaisella on oma tehtävänsä, mikä tarkoittaa, että yhdenkin rispaantuminen katki hankaloittaa ohjautuvuutta. Moottorien kohdalla olennaisinta on huomioida öljyn riittävä määrä talven jäljiltä sekä varmistaa, ettei moottorin sisälle ole jäänyt syksyllä vettä. Jos on jäänyt, vesi on saattanut talvella jäätyä ja korroosioitua eli vahingoittanut moottorin sisäpintoja. Ja oli vene iso tai pieni, hallintalaitteista on syytä käydä läpi, että peräsin pyörii ja vaihteet vaihtuvat. Älä käytä myrkkymaalia Veneiden pohjiin on perinteisesti valeltu niin sanottua myrkkymaalia eli antifoulingvalmistetta, joka on pitänyt kölin puhtaana aluskasvillisuudesta. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes on kuitenkin todennut kyseiset yhdisteet hyvin haitallisiksi vesiluonnolle, sillä iso osa aineista liukenee veteen. Älä siis käytä myrkkymaalia. Levien, simpukoiden ja muun elimistön kiinnittymistä köliin voi estää esimerkiksi puhdistamalla pohja pohjapesurilla, suojaamalla pohja valolta ja auringolta sekä nostamalla vene toisinaan kesälläkin maihin.