Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Legendaarisen haulitornin purkutyöt keskeytettiin tuulen vuoksi – Pispalan maamerkki lyhenee melkein yhdeksän metriä

Tampereen haulitornin purkutyöt alkoivat varhain tiistaiaamuna. Kreate oy purkaa Pispalan maamerkin neljässä osassa. Purkutyöt päätettiin kuitenkin keskeyttää tiistaina kello 11 jälkeen liian voimakkaan tuulen vuoksi. Alkuperäisen suunnitelman mukaan haulitornin huippu oli tarkoitus irrottaa tiistaiaamupäivän aikana. Näillä näkymin töitä jatketaan torstaina. Aamulehti näytti tilaajilleen suoraa lähetystä purkutyömaalta tiistaina aamupäivällä. Suora lähetys on päättynyt. Tiistaina useat autot ovat pysähdelleet ottamaan kuvia purkutöistä. Työmaalta toivotaan, ettei näin tehtäisi. Urakka alkaa Kreaten työmaapäällikön Mikko Heijan mukaan haulimestarin työhuoneen katosta. Kattopeltien poisto alkoi jo maanantaina iltapäivällä. Myös haulimestarin työhuoneen lattiaa puretaan osittain. Kopin läpi lasketaan nostoketjut ja viedään ne tornin jalkoihin. Sen jälkeen nosturi kiristää vaijeria ja kuljettaja näkee, paljonko päässä on taakkaa. – Meillä on arvio siitä, paljonko painoa tulee olemaan. Sitten avaamme pultit ja alamme irrotella osaa. Se voi olla tosi tiukassa. Ensimmäinen tornin pala painaa Kreaten arvioiden mukaan noin 8 500 kiloa. Se täytyy irrotella varovasti, jotta jättimäiseen taakkaan ei synny heilahdusliikettä. Ainutkertaista urakkaa on turvallista seurata sopivan turvavälin päästä. Heijan mukaan sopiva etäisyys työmaasta on nosturin puomin verran, eli vähintään noin 70 metriä. Huippu pitäisi siirtää aamupäivällä Tuuliolosuhteiden pitäisi Heijan mukaan olla aamulla sopivat. Työt alkavat heti aamuseitsemän jälkeen, kun valoa alkaa olla riittävästi. – Aamulla tuulen nopeus näyttäisi olevan kolme metriä sekunnissa ja iltapäivällä kolmen aikaan jo seitsemän metriä sekunnissa. Meidän pitäisi siis yrittää saada se ylin pala jo aamupäivällä pois. Tuulen nopeuden pitäisi olla työmaalla alle viisi metriä sekunnissa. Urakoitsija toivoo, että purkupaikan lähelle ei tulisi yleisöä. Työnjohdolla riittää Heijan mukaan muutenkin tekemistä siinä, että purkutyöt sujuvat joustavasti ja turvallisesti. Työmaa näkyy kauas Pispalan yli 50 metriä korkean maamerkin remontti näkyy kauas. Kun haulitornin ylimmäinen, yli kahdeksanmetrinen osa on saatu siirrettyä paikaltaan, Kreate alkaa purkaa hauliputkea. – Voi olla, että vaikka saisimme seuraavan palan pois, jätämme sen paikalleen. Irrottaminen voi olla aika työlästä. Haulitornin ensimmäinen irrotettava palanen on kahdeksan ja puoli metriä korkea. Tornin ympärille rakennettujen tukirakenteiden tehtävä on jäykistää tornin osia, kun niitä irrotetaan ja käännetään kyljelleen. 112-vuotiaan tornin on päässyt niin huonoon kuntoon, että kaupunki kunnostaa sen. Teräsosat on hiekkapuhallettava, kunnostettava ja maalattava uudelleen. Myös perustukset on rakennettava uusiksi. Haulitornin liitoslevyissä on vaurioita, muodonmuutoksia ja kolhuja. Tornin teräsosissa on huomattu lievää korroosiota. Niittejä puuttuu sieltä täältä. Aamulehti pääsi vierailemaan Haulitornissa vuonna 2017. Katso Pääsy kielletty -sarjan jakso: Lisäys: Lisätty tieto maanantain valmistelutöistä 30.3.2020 klo 13.32. Oikaisu 30.3. kello 18.15: Kuvatekstissä luki virheellisesti Pyynikin haulitorni.