Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Tampereen äitiys- ja lastenneuvolan puhelimen vastaa nykyään kukin terveydenhoitaja vuorollaan tutun hoitajan sijaan – Palaute on ollut myönteistä

Kiitämme toimittaja Anu Ala-Korpelan huomioista (AL 4.9.2020) matalalla kynnyksellä saatavilla olevien neuvolapalveluiden merkityksestä lapsiperheen tukena. Tampereen kaupungin neuvoloiden puhelinpalveluita uudistettiin kesäkuussa 2020. Neuvolat siirtyivät koko kaupungissa yhtenäiseen puhelinpalveluaikaan. Puhelimeen vastaavat terveydenhoitajat kukin vuorollaan aamupäivisin joka arkipäivä 2,5 tunnin ajan. Kolmasosassa neuvolapalveluita toimintamalli on ollut käytössä jo viiden vuoden ajan. Näistä neuvoloista saatujen kokemusten perusteella aiempaa pidempi puhelinaika on palvellut perheitä hyvin ja palaute asiakkailta sekä yhteistyökumppaneilta on ollut myönteistä. Toimintatavan laajentamisen taustalla on ollut halu varmistaa entistä parempi ja sujuvampi palvelu koko kaupungin alueella, ei taloudellisten säästöjen tavoittelu. Neuvolan hyvä saavutettavuus puhelimitse nähtiin erityisen tärkeänä käynnissä olevan koronapandemian aikana. Myös neuvolan chat-palvelu vakiinnutettiin pandemian myötä. Suuressa kaupungissa yhtenäiset toimintatavat mahdollistavat tasavertaiset palvelut kaikille kuntalaisille. Neuvolapalveluissa jatkuvuus on koetun hyödyn ja vaikuttavuuden keskeinen tekijä. Jokaisella neuvolan asiakkaalla tai asiakasperheellä on jatkossakin oma nimetty terveydenhoitaja raskausajasta siihen asti, kun lapsi menee kouluun. Näin mahdollistuu pitkäkestoinen asiakassuhde ja varhainen tuki perheelle. Tuttuus ja luottamus helpottavat luonnollisesti myös puhelinasiointia, mutta suuressa osassa tilanteista, joissa neuvolan puhelinneuvontaan otetaan yhteyttä, on mahdollista asioida myös muiden kuin oman terveydenhoitajan kanssa. Puhelinpalvelu toimii nopeana väylänä esimerkiksi ajanvarausasioissa silloin, kun sähköinen ajanvaraus ei ole mahdollista. Myös yleistä neuvontaa ja ohjausta pystytään toteuttamaan entistä laajemmin. Osa asioista ohjautuu tarvittaessa omalle terveydenhoitajalle, johon on myös mahdollisuus jatkossa saada yhteys esimerkiksi varaamalla sähköisesti puhelinaika. Kesällä käyttöön otetun toimintamallin etuna on paremman saavutettavuuden ohella palvelun haavoittuvuuden väheneminen esimerkiksi terveydenhoitajan sairastuessa. Koronapandemian aikana tällä on erityinen arvo. On myös hyvä huomioida, että puhelinpalvelu ei ole Tampereella kokonaan keskitetty vaan toimintamallimme on neuvola- tai aluekohtainen, jolloin jokainen puhelimeen vastaava terveydenhoitaja tuntee alueensa erityispiirteet. Neuvolakohtaista puhelinpalvelua pidempään käyttäneiltä asiakkailta on kantautunut positiivisena palautteena kokemus siitä, että muihinkin kuin omaan terveydenhoitajaan tutustuttua neuvolan antama tuki ei ole enää ”yhden kortin varassa”, vaan apua on saatavissa silloinkin, kun oma terveydenhoitaja ei ole tavoitettavissa. Leena Vekara on hoitotyön päällikkö ja Tuire Sannisto ylilääkäri Tampereen kaupungin lasten, nuorten ja perheiden palveluissa.