Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Valinnaisuus vähentää musiikin, kuvaamataidon ja käsitöiden opetusta koulussa – silti peruskoulu on monelle ainoa tie kulttuuriin

Anu Ala-Korpelan kirjoitus (Al 25.2.) sai aikaan vilkkaan mielipiteenvaihdon päiväkotien ja koulujen teatterikäynneistä ja muistakin kulttuuripalveluista. Yhdenvertaisuus on noussut kaikissa kirjoituksissa tärkeäksi periaatteeksi. Kun kerta olemme vakuuttuneita siitä, että kulttuuri kuuluu kaikille, pitää sen näkyä myös päätöksenteossa ja yhteisten varojemme suuntaamisessa tähän tarkoitukseen. Kaikki lapset ovat perusopetuksen piirissä. Tampereella Taidekaari-kulttuurikasvatusohjelma tavoittaa näin ollen heidät. Taidekasvatus tulee aloittaa jo varhaiskasvatuksen aikana. Taidekaari tuo eri taiteenalojen ammattilaisten elämykset lapsille ja nuorille. Parhaimmillaan se innostaa ja antaa virikkeitä lapsen omalle tekemiselle. Ryhmille retket saman asian äärelle ovat myös tärkeitä kokemuksia. Taiteen perusopetus on merkittävä tekijä taidekasvatuksessa, mutta sen piirissä on vain joka kymmenes lapsi, taiteen aktiivinen harrastaja. Taidekaari on todella tärkeä tuki koulun kasvatustyölle ja sen tukeminen kaupungin kulttuuriteko, mutta se ei parhaimmillaankaan voi korvata koululle kuuluvaa taide- ja taitoaineiden opetusta. Päiväkodeissa ei enää lauleta, soiteta, piirretä, näytellä eikä liikuta läheskään niin paljon kuin aiemmin. Tämän pitäisi kuitenkin kuulua normaaliin päivätoimintaan. Kouluissa on käynyt ihan samalla tavalla. Taiteen perusopetuksen soitinopettajat kertovat, että lapset eivät enää osaa tavallisia lastenlauluja, joita käytetään apuna ennen kuin aletaan soittaa nuoteista. Yläkoulun taito-ja taideaineiden valinnaisuus on aiheuttanut sen, että ikäluokat eivät saa koko yläkoulun ajan jatkuvaa opetusta kaikissa taideaineissa ja että iso joukko musiikin-, kuvaamataidon- ja käsityönopettajia on työttöminä. Peruskoulu on kuitenkin monelle lapselle ainoa mahdollisuus päästä osalliseksi taidekasvatuksesta. Monesta saattaa sitä kautta tulla taiteen tekijä, mutta tie kulttuurista nauttimiseen se ainakin on. Apulaisoikeusasiamiehen mukaan perusopetuksen lainsäädäntö on maksuttomuusvaatimuksessaan niin tiukka, että tilanne on jo vaaraksi yhdenvertaisen taidekasvatuksen lisäksi myös lastenteattereiden, muiden lastenkulttuurin tuottajien ja retkikohteiden taloudelliselle selviämiselle. Kunnallisten päättäjien lisäksi ministereiden ja kansanedustajien tehtävä lainlaatijoina on miettiä koulua koskevaa lainsäädäntöä tältä osin, samoin kuin seuraavaa opetussuunnitelmaa laadittaessa taide- ja taitoaineiden asemaa. Näin, jotta kauniit puheet kulttuurin kuulumisesta kaikille eivät jää pelkiksi puheiksi. Kirjoittaja on Lasten Tampere ry:n puheenjohtaja