Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Eurovaalikone Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Suomen hotelliala yllättyi Ruotsin päätöksestä – Oikeus kielsi hotelleja tarjoamasta huoneitaan verkossa varaussivustoa halvemmalla

Suomen matkailu-, hotelli-, ravintola- ja vapaa-ajanpalvelualan edunvalvontajärjestö MaRa sanoo yllättyneensä Ruotsin Patentti- ja markkinaoikeusasioiden ylituomioistuimen tuoreesta ratkaisusta. Ylituomioistuin päätti viime viikolla, että ruotsalaiset hotellit eivät saa tarjota omalla kotisivullaan huonetta halvemmalla kuin verkossa toimiva Booking.com-palvelu. – Varauspalveluilla on vahva asema Pohjoismaissa. Belgiassa, Itävallassa, Ranskassa ja Italiassa parasta hintaa koskevat sopimusehdot majoitusvarauksissa on kielletty lailla. Ruotsi päätti toisin. Ruotsin päätös oli meille yllätys, sanoo MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi. Varauspalvelu Booking.com salli vuoden 2015 sitoumuksen mukaan majoitusliikkeiden tarjota edullisempaa hintaa asiakkailleen silloin, kun asiakas kysyy hintaa suoraan hotellin vastaanotosta, puhelimitse tai sähköpostilla. Sitoumus on voimassa ETA-alueella, kuten Suomessa. Lähes kolmannes kaikista hotellihuonevarauksista Suomessa tehdään sähköisten varauskanavien kautta. Niistä on muodostunut majoitusliikkeille huoneiden myynnin kannalta välttämätön kanava. Ruotsalainen ylituomioistuin päätyi ratkaisuun, koska ehto, jolla hotellia rajoitetaan tarjoamasta huoneita halvemmalla, ei ole oikeuden mukaan vastoin kilpailulainsäädäntöä. Tärkeä markkinointikanava Lapin mukaan Booking.comin kaltaiset varauspalvelut sanelevat sopimusehtoja. Hän toteaa, että varauspalvelut ovat perustelleet yksinoikeuttaan halvimpiin hintoihin muun muassa sillä, että ne myös markkinoivat hotellia. Sähköiset varauskanavat ovatkin pienelle hotellille tärkeitä. – Ilman niitä pienen hotellin on vaikea markkinoida palveluitaan maailmanlaajuisesti. Toisaalta pienen hotellin on vaikea edes kieltäytyä sopimuksesta varauspalveluiden kanssa. Jos se ei suostu kaikkiin ehtoihin, varauspalvelu ei ota hotellia asiakkaaksikaan. Varauspalvelut ottavat palvelustaan välityspalkkion, mikä tarkoittaa sitä, että hotellille jää vähemmän käteen kuin silloin, jos ne tarjoaisivat asiakkaalle suoraan hieman halvempaa hintaa. – Varauspalvelut ottavat 10–20 prosentin välityspalkkion. Jotkut jopa 30 prosentin ja se tarkoittaa, että hotellille jää vähemmän katetta huoneesta, Lappi laskee. Visita halusi poistaa rajoitukset MaRan ruotsalainen sisarjärjestö Visita vei vuonna 2017 Booking.comin soveltamat sopimusehdot Ruotsin markkinaoikeuden arvioitavaksi. Visita vaati, että markkinaoikeuden pitää velvoittaa Booking.com poistamaan kilpailua rajoittavat sopimusehdot hotellien kanssa tekemistään sopimuksista. Tavoitteena oli, että hotellit voisivat tarjota omilla verkkosivuillaan edullisempaa hintaa kuin Booking.com tarjoaa. Markkinaoikeus määräsikin Booking.comin poistamaan hintakilpailua rajoittavat sopimusehdot hotellien kanssa tekemistään sopimuksista. Patentti- ja markkinaoikeusasioiden ylituomioistuin on nyt siis kumonnut markkinaoikeuden päätöksen.