Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Suosittu kulkureitti avautuu vihdoin Tampereella, myös rantakahvila käynnistää kesäkautensa korona-rajoitusten jälkeen

Pispalan uittotunneli avautuu viimeinkin maanantaina eli 1.6. Samalla suosittu kesäkahvila käynnistää kesäkautensa kun koronarajoitukset lievenevät. – Meilllä on suurin osa asiakaspaikoista terasseilla, joissa pöydät ja penkit on sijoitettu väljästi. Turvallisten etäisyyksien pitäminen ei siis ole mikään ongelma, selvittää Kari Kaski . Moro -lehti kertoi huhtikuun lopussa, että Pispalan uittotunneli pysyy kiinni kesäkuun alkuun saakka. Hallituksen koronarajoitusten vuoksi kesäkahvilaa ei voitu avata, eikä tunnelissa voinut myöskään noudattaa suositeltuja turvavälejä. Yleensä kahvila on avautunut vapuksi, mutta poikkeusolojen vuoksi kausi lykkääntyi kuukaudella. – Avajaispäivä on harmillisesti maanantai, mutta siitä huolimatta terassilla on elävää musiikkia, Kaski vinkkaa. Avajaiset jatkuvat seuraavana lauantaina eli 6.6. Silloin laituriin saapuu Isosaari-laiva, joka ottaa pientä maksua vastaan risteilymatkustajia Näsijärvelle. Ensi maanantaista lähtien tunnelin läpi pääsee päivittäin kello 11–19. Öisin portit on lukittu. Uusi yrittäjä traktorissa Uittotunneli on talven aikana saanut myös uuden kuljetusyrittäjän, joka vetää tilauksesta veneitä Näsijärveltä Pyhäjärvelle ja tarvittaessa takaisin. – Ostin kaluston edelliseltä yrittäjältä ja jatkan nyt samanlaista toimintaa, selvittää Petri Pirilä Tampereen venekuljetuksesta. Veneiden siirrot hoituvat nelivetotraktorilla, jossa on perässä hydraulisesti säätyvä venekärry. – Kärry levenee ja pitenee veneen mukaan. Pisin paatti voi olla noin 35-jalkainen eli noin 11 metriä pitkä. Painoa saa olla kuutisen tonnia. Käytännössä uittotunnelin koko rajoittaa kuljetusta enemmän kuin aluksen mitat. Tunneli on viisi metriä korkea, mutta pohjan salaojitus ja kärryn korkeus vievät hyötymitasta jopa pari metriä. – Antenneja saa tietysti laskettua tarpeen mukaan, Pirilä tuumaa. Heti läpikulkijoita Tunnelia testattiin jo viime sunnuntaina ja porteista oli heti samalla tulossa myös läpikulkijoita. Tarvetta reitille siis on. – Kuljetus uittotunnelin läpi on vain yksi osa yritystoimintaani. Sillä ei kuitenkaan pelkästään elä. – Suurin osa urakoista on veneiden siirtoja talvisäilytyshalleista ja -alueilta järvien satamiin, selvittää Pirilä. Pispalan uittotunnelin alitus traktorin kyydissä maksaa yhteen suuntaan 70– 100 euroa veneen koosta riippuen. Talvella remontti Talven aikana tunneli remontoitiin perusteellisesti, sillä pohjalle uudet salaojat. Nyt tunnelin pohja on hyväkuntoinen ja tasainen. Katosta ja seinistä tihkuu talvisin runsaastikin vettä, ja muutama vuosi sitten tunneli lähes jäätyi umpeen. Nyt sitä pulmaa ei enää pitäisi esiintyä.