Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Päärata on valtakunnallinen ykkönen ja osa Eurooppaa, Pisara on pääkaupungin paikallinen hanke

Tarina kertoo: Pikajuoksija paransi sekunnin sadasosalla sadan metrin maailmanennätystä. Filosofi kysyi sen kuultuaan: "Mitä tehtiin näin säästetyllä ajalla?" Arjen filosofit Suomessa kysyvät nyt, mitä tehdään parillakymmenellä minuutilla, jonka tunnin juna leikkaisi matkasta Helsinki–Tampere-välillä. Ja mihin on oltava niin kiire? Vastaus on ilmeinen: ilmasto. Supernopeat junat voivat siirtää matkustusta niin lentokoneista kuin yksityisautoistakin raiteille, joiden käyttö aiheuttaa selvästi vähemmän päästöjä. Suomessa vaalivoittajaksi ennustettu sdp näytti alkuviikosta sotkeutuvan ratakannanottoihinsa. Puheenjohtaja Antti Rinne asetti STT:n haastattelussa Helsingin Pisara-radan etusijalle lähivuosikymmenten isoista raideväylähankkeista. Marraskuussa sävy oli toinen, kun demarijohtaja puhui Turussa Helsinki–Turku-junien nopeuttamisesta: "Tunnin junan suunnitteluun on laitettu 40 miljoonaa euroa. Ei ole mitään järkeä jättää sitä toteuttamatta", hän sanoi. Rinne kannatti tuolloin myös pääkaupungista pohjoiseen ja itään kulkevienratojen kehittämistä. "Teen kaikkeni, että rahoitusmalli löydetään", hän jatkoi Turun Sanomien (27.11.) jutussa. Nyt, kun rahoitusmalli on kehitetty, se ei kelpaakaan. Rinne sanoi STT:lle olevansa tyytyväinen siitä, että Juha Sipilän (kesk.) hallituksen ero pysäytti tunnin junia edistämään perustettujen yhtiöiden valmistelun. Hän kertoi pelkäävänsä, että "yksityinen sijoittaja pääsisi tienaamaan verorahoin rakennetulla rataverkolla". ( AL 26.3.). Vastaavalla logiikalla bussiliikennekin pitäisi valtiollistaa. Liikennöitsijät käyttävät verovaroin rakennettuja maanteitä. Tunnin junia on turha haaveilla pelkillä julkisilla rahoilla, vaikka verojen jatkeeksi otettaisiin kuinka paljon velkaa. Torjumalla yhtiöt Rinne jarruttaa junia, vaikka vakuuttaakin sdp:n niitä yhä tukevan. Hämmentävin on kuitenkin hänen prioriteettiensa vaihtuminen. Rinteen nykyinen suosikki, maanalainen Pisara-rata on suunnitelma Helsingin aseman ruuhkien helpottamiseksi. Asiaa hieman yksinkertaistaen: EU:n näkökulmasta Pisara on paikallisliikennettä, kun päärata taas on Eurooppaa. Se on elimellinen osa maanosan laajuisia TEN-T-verkkoja. Mahdollinen tuleva pääministeri antaa nyt ikävällä tavalla outoa viestiä EU-suuntaan, mistä kuitenkin olisi myös saatavissa hankkeelle rahoitusta.