Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Kimi Räikkönen on tehnyt alkukaudella huiman tempun: Saavuttaa autollaan liian hyviä tuloksia – jopa Ferrari-kauden lukemat kalpenevat!

Vaikka tämänkin kauden ylivoimaisesti paras F1-auto on rakennettu Mercedeksen tehtaalla Brackleyssä, suurin yllätys on viritelty reilut sata kilometriä etelämpänä Wokingissa. Viime vuodet pahasti rämpinyt McLaren on kerännyt jo kesätaukoon mennessä enemmän pisteitä kuin yhdelläkään kokonaisella kaudella sen jälkeen, kun talli päätti luopua Mercedeksen moottoreista kauden 2014 päätteeksi. 82 pistettä oikeuttavat valmistajien MM-sarjan neljänteen sijaan heti kolmen kärkitallin jälkeen. Nelossija on tullut täysin ansaitusti, sillä superajoilla mitattuna MCL34 on ollut kauden neljänneksi nopein auto, ja McLaren on parantanut suorituskykyään vuoden takaisesta enemmän kuin yksikään toinen talli, keskimäärin peräti 0,785 sekuntia kierroksella. Kehitysloikka on erityisen mielenkiintoinen siksi, että kaksinkertainen maailmanmestari Fernando Alonso jätti tallin viime kauden päätteeksi neljän yhteisen vuoden jälkeen. – Carlos Sainz ja Lando Norris ovat ajaneet todella hyvin. Siellä on hyvä henki. Auto on hyvä melkeinpä jokaisella radalla, ja nämä nuoret kaverit antavat kaikkensa koko ajan, Iltalehden F1-asiantuntija Jyrki Järvilehto luettelee tekijöitä nousun taustalla. Juttu jatkuu taulukon jälkeen Kimiltä kova temppu Talleista toiseksi suurimman harppauksen on tehnyt Kimi Räikkösen edustama Alfa Romeo, jonka C38-auto on ollut keskimäärin 0,714 sekuntia nopeampi kuin edeltäjänsä C37 oli vuosi sitten. Myös Toro Rosso (-0,380) ja Haas (-0,194) ovat ottaneet yhden kierroksen vauhdissa komeat kehitysloikat. Mercedeksen kehitystä ei superaikavertailusta näe, sillä vertailu tehdään nopeimpaan autoon, ja Mercedes on ollut nopein sekä tänä että viime vuonna. – Alfa Romeosta ei voi juurikaan sanoa, miten hyvä koko talli on, kun Kimi on tehnyt pääosan hyvistä tuloksista yksin, Järvilehto huomauttaa. Räikkönen on kerännyt yhtä vaille kaikki Alfa Romeon 32 pistettä. Itse asiassa suomalaisveteraani on jopa kovemmassa pistetahdissa kuin viisi vuotta sitten Ferrarilla ajaessaan. Räikkönen on saavuttanut kesätaukoon mennessä keskimäärin 2,58 pistettä kisaa kohden, kun vuonna 2014 lukema oli 2,45. Mikäli Saksan GP:n aikasakosta tehty valitus menee läpi, Räikkösen tämän kauden keskiarvo nousee 3,08:aan. Mikä kaikkein hämmästyttävintä, Räikkönen on haalinut 31 pistettään – ja MM-sarjan kahdeksannen sijan – vasta sarjan seitsemänneksi nopeimmalla autolla. Vertailun vuoksi, Räikkösen viiden vuoden takainen työkalu, F14 T, oli kauden 2014 ensimmäisellä puoliskolla sarjan toiseksi nopein auto. – Sen auton luonne oli tehty tietynlaiseksi, ja se ei yksinkertaisesti sopinut Kimin käteen. Se on hyvin kuljettajakohtaista. Tällä kaudella on nähty Sebastian Vettelin kanssa, miten vaikeaa voi olla, Järvilehto vertaa. Valoa tunnelin päässä? Vuoden takaiseen verrattuna eniten on heikentynyt Williams, joka oli jo viime kaudella sarjan heittopussi. Tämän kauden FW42-auton valmistuminen viivästyi pahasti talvitestien päälle, ja se näkyy. Auto on tässä vaiheessa kautta 0,645 sekuntia hitaampi kuin edeltäjänsä ja yli puolitoista sekuntia hitaampi kuin tämän kauden toiseksi hitain auto, Racing Pointin RP19. Tunnelin päässä näkyy toki valoa, sillä George Russell oli Unkarin GP:n aika-ajoissa 16:s. Ennen sitä Williams-kuljettajat olivat olleet kaikissa aika-ajoissa kaksi hitainta. – Siellä pitää painaa koko kesätauon ajan töitä ihan älyttömästi, että saataisiin edes vähän tallia eteenpäin. He ovat auttamattomasti muiden takana ja huomattavasti hitaampia, Järvilehto sanoo. Juttu jatkuu taulukon jälkeen Red Bull nousussa Williamsin jälkeen toiseksi eniten takapakkia vuoden takaiseen verrattuna on ottanut Ferrari, joka oli kauden ensimmäisellä puoliskolla 0,288 sekuntia hitaampi kuin vuosi sitten. – Heillä ei ole yhtään voittoa, vaikka kauden alla kaikki näytti hyvältä. Pari mahdollisuutta on ollut, mutta sitten on ollut epäonnea ja teknisiä ongelmia, joita on ollut yllättävän paljon. Tämä on kaikkein heikoin suoritus, Järvilehto toteaa. Myös Red Bull on menettänyt hieman vuoden takaisesta vauhdistaan, mutta talli on tehnyt viime viikkoina kovaa nousua Max Verstappenin johdolla. Verstappen on saavuttanut neljästä viimeisimmästä kilpailusta enemmän pisteitä (81) kuin kukaan muu. Lewis Hamiltonin pistepotti on lihonut samaan aikaan 63 pisteen verran. Red Bullin kannalta parasta on se, että heiltä on lupa odottaa yhä enemmän. – Kesätauko tulee heille hyvään paikkaan. Autoa pystytään kehittämään vähän lisää, ja Hondan moottoriin on tulossa päivityksiä, Järvilehto sanoo. – Heidän autonsa oli aika heikko vielä alkukaudesta, eikä se toiminut oikeastaan missään niin kuin Red Bull yleensä toimii. Nyt on löydetty oikea suunta, ja samalla moottori on tullut paremmaksi ja vahvemmaksi. Mitkä tallit ovat onnistuneet, mitkä epäonnistuneet? Iltalehden F1-asiantuntija Jyrki Järvilehto kertoo näkemyksensä.