Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Aamulehden myynti Sanomalle toteutuu, kauppa sai hyväksynnän kilpailuviranomaiselta – ”Nyt on aika kääriä hihat”

Kilpailu- ja kuluttajavirasto on arvionsa jälkeen antanut tänään torstaina hyväksyntänsä yritysjärjestelylle, jossa Sanoma ostaa alueellisen media- ja painoliiketoiminnan Alma Medialta, tiedottaa Alma Media. Kaupan toteuttamisen ehdot ovat siten täyttyneet ja Alma Media odottaa kaupan saatettavan päätökseen huhtikuun 2020 loppuun mennessä. Kaupassa Alma Media myy Sanomalle Aamulehden, Satakunnan Kansan, 13 paikallismediaansa sekä painotalo Alma Manun. Myytävien liiketoimintojen viime vuoden liikevaihto oli noin 99 miljoonaa euroa. Kauppasumma ilman velkoja ja käteisvaroja on 115 miljoonaa euroa. Kaupan toteutuessa siirtyy yhteensä 365 henkilötyövuotta. Myytävillä lehdillä oli vuoden 2019 lopussa yhteensä 190 000 tilausta. Aamulehti tulee osaksi Sanoman yksikköä nimeltä Sanoma Media Finland, jonka brändejä ovat muun muassa Helsingin Sanomat, Ilta-Sanomat, Nelonen, radio Suomipop, Tiede, Kodin Kuvalehti, Aku Ankka ja Tammerfest. Yksikön liikevaihto oli viime vuonna 577 miljoonaa euroa ja tulos 12 prosenttia liikevaihdosta. Työntekijöitä sillä oli 1800. Tampereen Siperia säilyy myös Alma Median toimitilana, ja kauppaan kuulumattomatkin toiminnot jatkavat entisissä tiloissaan. Aamulehden ja Porissa ilmestyvän Satakunnan Kansan lisäksi Sanomalle siirtyvät paikallismediat ovat Janakkalan Sanomat, Jämsän Seutu, Kankaanpään Seutu, KMV-Lehti, Nokian Uutiset, Rannikkoseutu, Suur-Keuruu, Merikarvia-Lehti, Sydän-Satakunta, Tyrvään Sanomat, Valkeakosken Sanomat, Jokilaakso ja Vekkari. Vahvasti paikallista Sanoma Media Finlandin toimitusjohtaja Pia Kalsta on erittäin tyytyväinen Kilpailu- ja kuluttajaviraston toimintaan. – On iloinen asia, että saimme kaupalle näin nopeasti päätöksen. Kilpailu- ja kuluttajavirasto näki asian samalla tavalla kuin me, mikä on hienoa. Kalstan mukaan kaupat pyritään saamaan maaliin huhtikuun loppuun mennessä. Sen jälkeen Aamulehti, Satakunnan Kansa ja 13 paikallislehteä aloittavat Sanoman uusina mediabrändeinä. – Nyt on aika kääriä hihat. Pääsemme todella miettimään, miten integraatio käytännössä toteutetaan. Kalstan odotukset ovat korkealle. – Aamulehti, Satakunnan Kansa ja Alman paikalliset lehdet ovat erittäin vahvoja omalla alueellaan. Uskon, että meillä on siitä paljon opittavaa myös Sanomassa. Tampereelle Kalsta lähettää lämpimät terveiset ja voimia työhön harvinaislaatuisen tärkeässä tilanteessa. Hän on todella ylpeä siitä, miten suomalainen media on toiminut näinä poikkeuksellisina aikoina. – Journalismi on osoittanut merkityksellisyytensä ja tärkeytensä. Sanoma-konserni on Suomen suurin mediayhtiö. Se toimii kymmenessä maassa, Suomen lisäksi muun muassa Hollannissa ja Puolassa. Vuonna 2019 sen liikevaihto oli 900 miljoonaa euroa ja sillä oli noin 3 500 työntekijää. "Osapuolet tekivät hyvää työtä” Alma Median toimitusjohtajan Kai Telanteen mukaan päätös oli odotettu. –Tämä kertoo siitä, että kaupan osapuolet ovat tehneet hyvää työtä ja argumentoineet asian hyvin. On hyvä asia, että kaupanteko ei veny pidemmälle. Telanne kertoo, että integraatiota on jo valmisteltu työryhmissä, mutta paljon töitä on vielä tehtävänä ennen kuin siirto tapahtuu. – Pidämme huolen siitä, että muutos on sujuva eikä siirtymä näy ulospäin asiakkaalle. Alma Median liikevaihto vuonna 2018 oli 355 miljoonaa euroa, ja henkilöstöä on noin 1850. Aamulehti on osa Alma Mediaa. Päivitys 19.3.2020 kello 16.31: lisätty Pia Kalstan kommentit. Päivitys kello 17.09: lisätty Kai Telanteen kommentit.