Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Suomen MM-rallin tiimalasi tyhjenee – "Tässä on niin monta asiaa pyöriteltävänä"

Suomen MM-rallin kohtalo ratkeaa lähipäivinä, näillä näkymin viimeistään ensi viikolla. Elokuun alkuun aiottu kilpailutapahtuma on niin työläs järjestää, ettei ratkaisua rallin ajamisesta voi enää vatvoa. Suomen MM-ralli on määrä ajaa 6.–9. elokuuta. Suomen hallitus on koronavaaran vuoksi linjannut heinäkuun loppuun saakka yleisötapahtumien enimmäismääräksi 500 henkeä, joten aika väljemmän linjauksen tekemiseksi uhkaa loppua. MM-ralli on kerännyt vuosittain satojatuhansia katsojakäyntejä. Tapahtuma on hyvin kansainvälinen, joten kilpailun järjestäminen ei ole kiinni pelkästään Suomen asettamista rajoituksista. –  Tässä on niin monta asiaa pyöriteltävänä: ovatko kansainväliset rajat miten kiinni, mitkä ovat karanteenikäytännöt maahan tuleville ja niin edelleen, Autourheilun kansallisen lajiliiton AKK Sportsin puheenjohtaja Jarmo Mahonen kertoo. Päätös jo keskiviikkona? AKK:n hallituksen on tarkoitus kokoontua keskiviikkona ja tarkastella MM-rallin tilannetta. Kovin rohkaisevia esimerkkejä ei maailmalta kuulu, sillä Motorsport.com-sivusto uutisoi puolitoista viikkoa sitten, että kalenteriin Suomen MM-rallin jälkeen sijoitettu Uuden-Seelannin ralli ja kauden päättävä Japanin ralli peruuntuvat koronapandemian pelossa. Lajin sisäpiirin hyvin tunteva Mahonen vahvistaa, että Uuden-Seelannin ja Japanin rallit jäävät tältä vuodelta väliin. Yksi syy peruuntumiseen on logistinen, mutta muitakin syitä on. –  Uudessa-Seelannissa koronatilanne on aika hyvin hanskassa. Sinne ei välttämättä haluta rallikaravaania ulkomailta. Sama taitaa olla tilanne Japanissa, Mahonen arvelee. MM-sarjaa ajettiin tammi-maaliskuussa vajaat kolme kilpailua. Maaliskuussa ajetusta Meksikon rallista jätettiin koronan pelossa viimeinen kisapäivä ajamatta. Italiassa Sardinian MM-rallin alkuperäiset ajopäivät olivat 4.–7. kesäkuuta. Pandemia on murjonut Italiaa pahoin, joten kisan siirtäminen oli ymmärrettävää. –  Huhujen mukaan Sardiniassa haetaan nyt syksylle uusia ajopäiviä, Suomen MM-rallin kilpailunjohtaja Kai Tarkiainen sanoo. Syksy ei ole vaihtoehto Ennen kuin Suomen MM-rallin kohtalo ratkeaa, yhden huhun voi ampua suoralta kädeltä alas. Kilpailu ajetaan suunnitellusti elokuun alussa tai se siirretään suoraan ensi vuoteen, ei myöhemmäksi ensi syksyyn, kuten toisaalla on uutisoitu. –  Ainoa vaihtoehto on ajaa kisa alkuperäisinä ajopäivinä. Ensi syksy, vaikkapa lokakuu ei tule kyseeseen, Tarkiainen sanoo. Suomen MM-ralli, entinen Jyväskylän suurajot, näkisi elokuussa päivänvalon juhlavasti 70. kerran. Tapahtuman siirtyminen ensi vuoteen kirpaisisi kovasti. –  Tapahtuma jättää vuosittain Jyväskylän seudulle 14–15 miljoonaa euroa. Summalla on verotuloineen iso taloudellinen vaikutus alueellisesti ja laajemminkin, Tarkiainen tietää. Suomi on löysännyt koronarajoituksiaan. Keskustelua on herännyt, olisiko yleisötilaisuuksien henkilörajoituksia syytä tarkastella urheilussa tapauskohtaisesti, esimerkiksi jalkapalloseurojen taloustappioiden pienentämiseksi. Suomen MM-rallin kaltainen massatapahtuma, jossa katsojat nauttivat sorasirkuksesta siellä ja täällä, on rajoitusten kannalta vaikeampi tapaus. –  Aika monet isot tapahtumat ovat tehneet johtopäätöksensä, esimerkiksi tältä vuodelta peruttu Helsinki Horse Show. Ja se sentään järjestetään vuosittain loppusyksystä, Tarkiainen vertaa.