Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Liikenne on Tampereen suuria haasteita myös tulevaisuudessa

Torstai-iltapäivän liikenneonnettomuudet antoivat Tampereen seudun työmatkalaisille taas kerran ikävän muistutuksen siitä, kuinka haavoittuva kaupungin liikennejärjestelmä on. Tampereella ei voi kansainvälisen mittapuun mukaan puhua varsinaisista liikenneruuhkista, mutta kun Rantatunneli sulkeutuu onnettomuuden takia tai kaistoja joudutaan sulkemaan kehätiellä, kaupungin liikenne menee täysin sekaisin. Tampereen päättäjien on tässä tilanteessa ensiarvoisen tärkeää tiedostaa, että joukkoliikenteen kehittämisen lisäksi on tärkeää huolehtia myös siitä, että yksityisautoilu pysyy sujuvana tulevaisuudessa. Kuten usein on todettu, maantiede on yksi liikenteeseen eniten vaikuttavia tekijöitä. Valtaväylät kulkevat pitkin kapeaa kannasta, joten ratkaisuvaihtoehdot ovat rajalliset. Rantatunneli on jo osoittanut toimivuutensa, mutta päättäjien pitää miettiä jo nyt, miten liikenne saadaan soljumaan sujuvana myös 2020- ja 2030-luvulla. Yksi ongelmakohta on Viinikan liittymäalue. Lähes kaikki Tampereen keskustasta etelään suuntautuva liikenne on ohjattu yhtä putkea pitkin, mikä lisää liikenteen häiriöherkkyyttä. Toinen haaste saattaa syntyä Vaasantielle ja Lielahteen, kun asuntorakentaminen etenee raitiotien kakkosvaihetta nopeammin. On paljon mahdollista, että pahimmat liikenneongelmat nähdään Tampereella vasta ensi vuosikymmenellä, kun yksityisautoilu jatkaa lisääntymistään eikä raitiotie ehdi vielä purkaa ruuhkahuippuja. Raitiotien seuraavien vaiheiden työmaat aiheuttavat omat haasteensa eivätkä varmaankaan sujuvoita liikennettä rakennustyön ajaksi. Valmiita ratkaisuja on vaikea tarjota, sillä uusia massiivisia silta- tai tunnelihankkeita ei ole näköpiirissä eivätkä Tampereen seudun väestömäärällä sellaiset olisi perusteltujakaan. Kehätien kehittäminen ja Helsingin moottoritien oikaisu Pirkkalassa ovat kannatettavia hankkeita, mutta ne eivät suoranaisesti auta Tampereen keskustan liikenneongelmiin. Pahinta, mitä Tampereen päättäjät voisivat nyt liikennelinjauksissaan tehdä, on tuudittautua siihen, että joukkoliikenteen kehittäminen ratkaisee kaikki ongelmat. Näin voi olla jossain kaukana tulevaisuudessa, mutta lähivuosina tai edes lähivuosikymmeninä yksityisautoilulla on edelleen merkittävä rooli paitsi työmatkaliikenteessä myös vapaa-ajan liikkumisessa. Tämän tunnustaminen on viisauden alku.