Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Kuluttajariidat syntyvät kestoaiheista – lautakunnalle tulleet asiat kasvoivat kymmenen prosenttia viime vuonna

Kuluttajariitalautakunnalle saapuneiden ratkaisupyyntöjen määrä kasvoi viime vuonna kymmenen prosenttia. Kaikkiaan lautakunta sai viime vuonna 6946 ratkaisupyyntöä. Niitä oli 656 kappaletta edellisvuotta enemmän. Ratkaisuja lautakunta teki 6208 kappaletta. Lautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg löytää ilmiöön ainakin kaksi syytä. – Otimme käyttöön viime vuonna sähköisen asioinnin. Se on paljon vaivattomampaa kuin paperisen pyynnön tekeminen, ja uskon, että tämä on osasyy kasvuun. Ståhlbergin mukaan kuluttajariitalautakunnalle tulevat ratkaisupyynnöt ovat kasvaneet vuosittain. Siihen vaikuttaa esimerkiksi se, että ihmiset ovat myös tietoisempia oikeuksistaan enemmän. Toisaalta myös kauppoja tehdään aiempaa enemmän, jolloin potentiaalisia riidanaiheita on enemmän. Viime vuonna eniten ratkaisupyyntöjä tuli lento-, laiva- ja muista kuljetuksista. Ståhlberg sanoo, että niistä melkein kaikki ovat lennon viivästymiskorvauksia. Lautakunnan tilaston mukaan pelkkiä lentoasioita koski 1554 pyyntöä. Näissä ratkaisupyynnöt yleensä myös menestyvät hyvin. – Tässä on vakiokorvaussysteemi: jos lento myöhästyy kolme tuntia, on oikeutettu korvaukseen, ellei yhtiöllä ole ollut poikkeuksellisia olosuhteita. Käytetyssä henkilöautoissa riitaa vioista Kakkosena on henkilöautojen kauppa ja niin on ollut pitkään. – Autoihin liittyvät asiat ovat aina olleet hyvin esillä. Autoista on tullut entistä monimutkaisempia ja toisaalta myös odotukset ovat kasvaneet. Autoissa tyypillisin riita tulee käytetyn auton oston jälkeen, kun autossa ilmenee tukku vikoja. Ståhlbergin mukaan normaalien kuluvien osien, kuten esimerkiksi jarrupalojen tai kytkimen osalta virhekynnys ei yleensä ylity. Poikkeus on tilanne, jossa virheitä on paljon ja korjauksista kertyy kohtuuttoman suuri lasku verrattuna kauppahintaan. – Kun ongelma on vaihteistossa, moottorissa tai korin ruostumisessa, niin lähtökohta on toinen. Molemmat kärjessä olevat asiat ovat lautakunnan kestoaiheita. Seuraavana tulevat asuntoihin liittyvät asiat. Käytettyjen asuntojen ostoon liittyvät valitukset ovat yleensä kosteudesta johtuvia. Uuden asunnon kaupassa riitaa voi tulla esimerkiksi rakentamisen laadusta tai siitä, onko asunnossa kaikki ominaisuudet, jotka piti olla. Kodinkoneissa riidat liittyvät laitteen kestoon Kodinkoneissa ratkaisupyyntöjen määrä vähentyi viime vuonna. Ståhlbergin mukaan niissä kiistaa syntyy yleensä koneen kestosta. Ståhlbergin mukaan tavallinen kuvio on, että kone tai laite rikkoutuu pian takuun päättymisen jälkeen. – Kodinkoneessa virhevastuu jatkuu niin kauan kuin sen koneen kuuluu ehjänä olla. Yleensä takuu on pari vuotta ja kestoikä on pidempi ja vastuu jatkuu sen jälkeen. Takuuajan jälkeen korjaus ei enää tapahdu kustannuksitta ja ostajakin voi joutua osallistumaan siihen. Positiivinen poikkeus asioissa ovat valmismatkat. Ståhlbergin mukaan ne eivät ole enää iso ongelma, vaikka niistä tuli kymmenen viisitoista vuotta sitten paljon ratkaisupyyntöjä. Kuluttajan oikeuksiin liittyviä ohjeita ja neuvoja löydät Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta. Kuluttajariitalautakunnan sivuilta löytyy annettuja ratkaisuja kiistoihin. Kuluttajaneuvonta ei ota kantaa kahden yksityisen väliseen kauppaan. Jos sinulla on erimielisyys tuotteen tai palvelun myyjän kanssa, toimi seuraavasti. Ensimmäiseksi valitus pitää tehdä tuotteen tai palvelun myyjälle. Se on hyvä tehdä mahdollisimman ripeästi. Jos et saa myyjän kanssa asiaa eteenpäin, voit kysyä neuvoja ja saada sovitteluapua kuluttajaneuvonnasta. Numeroon 029 505 3050 vastataan arkisin kello 9–15. Neuvonnalla on myös sähköinen yhteydenottolomake. Viimeinen vaihe on ratkaisupyyntö kuluttajariitalautakuntaan. Se edellyttää, että asiassa on ensin pyydetty neuvoa kuluttajaneuvonnasta. Ratkaisupyynnön voi tehdä myös sähköisesti.