Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Jukola 2019 Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Tampereen seudun joukkoliikenne uudistaa Nysse-brändiä – ”Ei ole kyse vain logon ja värien päivittämisestä”

Tampereen seudun joukkoliikenne ottaa kevään 2019 aikana vähitellen käyttöön uuden Nysse-brändin. – Olemme uusineet lippu- ja maksujärjestelmää ja uudistamme parhaillaan linjastoa raitiotien tuloa silmällä pitäen. Kun ratikka pian on käytössä, joukkoliikenne ei tarkoita enää vain busseja, vaan yhä monimuotoisempia liikkumismuotoja: liityntäpysäköintiä, kaupunkipyöriä ja niin edelleen, kertoo Tampereen seudun joukkoliikenteen joukkoliikennejohtaja Mika Periviita . Seutulaiset pääsivät osallistumaan brändityöhön kesällä 2018, jonka aikana kerättiin mielipiteitä Tampereen seudun joukkoliikenteestä ennen ja nyt. Vastauksia kertyi yli 3000, joista muodostui Tampereen seudun joukkoliikenteen mukaan tärkein suunnittelutyötä ohjannut arvo. Annettujen vastausten perusteella, seutulaiset kokevat tärkeäksi, että joukkoliikenteestä välittyy omaleimainen paikallisuus ja tamperelaisuus. Myös tunnistettavuutta eri liikennevälineiden välillä toivottiin vahvistuvan. Yleisen mielipiteen mukaan Nyssen uusi värimaailma koettiin läheiseksi, tunnistettavaksi ja kaupunkikuvaan sopivaksi. Toivotaan selkeyttävän joukkoliikenteen ja TKL:n eroa Tampereen seudun joukkoliikenteestä kerrotaan, että uuden brändin myötä jo käytössä oleva brändinimi Nysse halutaan tuoda aiempaa selkeämmin esille. Nysse-nimen käytön lisäämisen toivotaan selkeyttävän eroa Tampereen seudun joukkoliikenteen ja TKL:n (Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitos) välillä, jotka vieläkin usein sekoitetaan toisiinsa. Tampereen seudun joukkoliikenne vastaa koko joukkoliikenteestä. TKL puolestaan liikennöi bussilinjoja. Tampereen seudun joukkoliikenteen toiminta käynnistyi vuonna 2006, kun Tampereella siirryttiin tilaaja-tuottaja -malliin. Nysse-nimi otettiin käyttöön vuonna 2016. Uudet logot ja värit päivittyvät kevään aikana esimerkiksi bussien pintoihin ja pysäkeille. – Nysse-brändin uudistamisessa ei ole kyse vain logon ja värien päivittämisestä. Ilmeessä on huomioitu myös helppolukuisuus sekä käytettävyys eri materiaaleissa, viestintäsuunnittelija Hanne Tamminen kertoo.