Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Moron kolumni: Miksi potkulautafirmat voivat kerätä Tampereellakin rusinat pullasta ja laskun maksavat kaupunkilaiset?

”Yhdellä potilaalla olivat keskikasvojen luut käytännössä kokonaan irti toisistaan. Näin voi käydä, kun menee naama edellä johonkin. Siellä on myös aivovammoja ja aivoverenvuotoja." Tämä on sitaatti Turun yliopistollisen keskussairaalan hammaslääkärin Aaro Turusen haastattelusta Ilta-Sanomissa , jossa hän kertoi alkuvuonna Turussa tapahtuneista skuuttiturmista. Juttu oli karmeaa luettavaa. Puolen vuoden aikana Turunen on parsinut kasaan kymmeniä ihmisiä, jotka olivat törmänneet rotvalliin ja lentäneet kasvoilleen katuun. Suurelle osalle oli yhteistä turman tapahtuma-aika eli yö ja kuljettajan tolkuton humala. Viisi kuskia oli ollut niin jurrissa, että sairaalassa oli ihmetelty, että miten he saivat yleensä skuutin liikkeelle. Voisi kuvitella, että turmat keskittyisivät valoisiin kesäöihin, mutta ei. Huomattavan suuri osa sattui pimeämpään aikaan syys–marraskuussa, eli juuri nyt. Turunen arveli, että sairaalaan tulee vain pieni osa loukkaantuneista. Suurin osa herää aamulla kotoaan hampaat katkenneina ja hoitaa sitten vammansa omalla kustannuksella yksityisellä lääkärillä. Turun turmatilastot eivät ole mitenkään outoja Tampereen näkökulmastakaan. Onhan Acutassakin laskettu skuuttiturmissa loukkaantuneiden määriä ja tulokset ovat samanlaisia kuin Turussa. Nuoret aikuiset törmäilevät yöllä kännissä. Yksi paha skuuttiturma saattaa aiheuttaa jopa satojen tuhansien eurojen laskun. Jos seurauksena on aivovamma, joka johtaa nuoren aikuisen pysyvään työkyvyttömyyteen, voi elinikäinen eläke olla jopa miljoonaluokkaa. Turun tilastosta voi päätellä, että jos laudat olisivat poissa käytöstä esimerkiksi kello 21– 07, ei turmia juuri sattuisi. Täysin vastuuttomasti keskellä kaupunkia liikkuvia sähkölautailijoita ei oikein voi verrata mihinkään muuhun liikennevälineeseen. Ehkä lähin verrokki voisi olla polttomoottorilla liikkuvat mopoilijat, jotka kyllä pysyvät kiitettävästi oikeassa paikassa eli ajoradalla. Mopon omistaja maksaa myös vakuutuksen, jolla katetaan suuri osa turmien kustannuksista. Sen sijaan skuuteissa ei ole minkäänlaista liikennevakuutusta. Onnettomuuden sattuessa lasku lankeaa veronmaksajille. Eikä se ei ole enää pieni edes Turussa! Onkin käsittämätöntä, että monikansalliset pörssinoteeratut potkulautayhtiöt voivat poimia rusinat pullasta ja lasku lähetetään veronmaksajille. Näin korona-aikaan sairaanhoitopiirin hoitokapasiteetti ja rahoitus paukkuvat kirkkaasti pakkaselle. Päättäjillä olisi helppo mahdollisuus vaikuttaa potkulautaturmien määrään, mutta taitaa kuntatasollakin rohkeus loppua kesken, kansanedustajista puhumattakaan. Kirjoittaja on Moron tuottaja. Onnettomuuden sattuessa lasku lankeaa veronmaksajille.